Серафим Пирейски: Животът на вярващия е плуване срещу течението на греха

Митрополитът подчерта, че Бог не иска покорни роби, а свободни хора, които да отвърнат на Неговата безусловна любов чрез жертва и следване на Христос
В неделя, 21 септември 2025 г., в храма „Св. Елевтерий“ в квартал Каминя (Пирея) св. Литургия отслужи Негово Високопреосвещенство Митрополитът на Пирея Серафим. В проповедта си след празника Въздвижение на Честния и Животворящ Кръст архипастирът се спря върху евангелския откъс на деня и призива на Христос към следване и себеотрицание, пише orthodoxianewsagency.gr.
Митрополит Серафим изтъкна, че Христос „стана един от нас, човек, за да ни върне към изгубената красота, към любовта, която предадохме, към истината, която забравихме“. Той подчерта, че това спасително послание не е наложено със сила, а е представено като вечна покана на свободата:
„Който иска да върви след Мене, нека се отрече от себе си, да вземе кръста си и Ме последва“. „Бог не се налага никому – Той не иска подчинени хора, не иска роби, а свободни, защото ни е дал богодаруваната свобода, „по образ“, каза архиереят.
Митрополит Серафим отбеляза, че „Бог идва не да проповядва любовта на силата, а силата на любовта“, защото любовта не може да се наложи, тя се предлага свободно. „Неговата любов се изкачва на Кръста – тя е разпната любов, кървава любов, любов без граници“, подчерта още той.
Разяснявайки евангелските думи „да се отрече от себе си“, митрополитът обясни, че това значи да се откажем от себелюбието, страстите и плътското мислене:
„Не сме ние съкровището. Ние сме борещите се за съкровището, а истинският съкровищ е Христос“.
По думите му всеки човек носи свой кръст, свое изпитание или трудност, а вярващият е призван да го понесе с търпение и да следва окървавените стъпки на Спасителя.
В заключение митрополит Серафим заяви:
„Животът на вярващия не е удобен живот в страстите, а е противопоставяне на течението на реката на греха. Ние сме призвани да станем съобразни, сътелесни и съсъщни на Христос, Който ни обича безусловно. Нашият отговор е личното ни съразпятие с Него“.
СПЖ припомня думите на Св. Григорий Велики (Двоеслов), че този, който решава да върши зло и при това иска другите да мълчат, е свидетел срещу самия себе си, защото той иска да бъде обичан повече от истината, и предпочита да оправдае себе си за сметка на истината.