Красимир Вълчев: Либералната идеология воюва срещу религията

Противниците на религията мислят, че „ако децата са вярващи, това ще попречи на възцаряването на либералния ред“, но в обществото има консенсус за ценности
„Група организации водят идеологическа война срещу религията.“ С тези думи министърът на образованието Красимир Вълчев описа опитите да се изключи предметът „Религия“ от училище. В подкаста на Явор Дачков той подчерта, че противниците смятат: „ако децата са вярващи, това ще попречи на възцаряването на либералния ред“, но в обществото има широк консенсус, че училището трябва да възпитава и да възстанови ценностите.
„Това, което видях, е една група организации, които водят идеологическа война срещу религията. Те се опасяват, че ако децата са вярващи, това ще попречи на възцаряването на „либералния ред“. Когато ясно казахме, че няма да се учи въпреки волята на децата — нито едно дете няма да бъде карано да учи религия — това е във всички европейски страни основен принцип. В почти всички европейски държави има изучаване на религия. Няма в Беларус, Северна Корея… Опитът да се обвърже темата с линията русофили – русофоби е несъстоятелен. Дори когато стана ясно, че няма да бъде задължително, че няма да се преподава от свещенослужители, продължиха да твърдят, че религията няма място в училище.“
По думите му у нас много неща се гледат през личности — кой е патриархът, коя е политическата сила.
„Но имаме солиден обществен консенсус, включително от социологически проучвания, че трябва да засилим възпитателната функция в образованието. Има такова очакване, имаме такава необходимост, имаме обществени дефицити, на които сме длъжни да отговорим и да направим нещо. Това не става само с един отделен час — възпитанието трябва да се интегрира във всички учебни програми.“
Вълчев подчерта, че без авторитети не може да има хармония: „Хармонията включва — освен хоризонтални взаимоотношения — и минималната необходима, „здравословна“ доза уважение към традиционните авторитети. Да имаме ценности, които да ни свързват. Това е като че ли онова, което изгубихме.
По-рано СПЖ публикува статия на нидерландска медия за това как европейските образователни примери показват ерозия на идентичността и знанието, докато християнската вяра предлага истина, красота и добродетели.