Кое поколение ходи най-често на църква? Ново проучване изненадва

Снимка: Getty Images Снимка: Getty Images

Проучване показва обрат в дългогодишната тенденция — най-младите са най-редовни на служба, но по-слабо включени в църковния живот

Ново проучване разкрива, че поколението Z има по-високи нива на участие в църковни служби в сравнение с по-възрастните поколения американски възрастни, което отбелязва обръщане на дългогодишна тенденция, съобщава christianpost.com.

Групата Барна публикува нови данни в рамките на инициативата си Състоянието на църквата, според които младежите от поколение Z посещават богослужения по-често от своите по-възрастни съвременници. Докладът се основава на 5 580 онлайн интервюта, проведени в периода от януари до юли тази година.

Изследването разглежда моделите на църковна активност сред 3 579 редовно посещаващи църква възрастни. Средно, всички възрастни християни в САЩ посещават църква по 1.6 пъти месечно. За поколение Z тази стойност нараства до 1.9 пъти месечно — поколението, което включва най-младите пълнолетни американци. Милениалите — следващата по възраст група — са почти наравно със средно 1.8 посещения месечно.

Средното месечно участие на поколението X е 1.6 пъти, т.е. равно на общото средно за възрастните. И при бейби бумърите (родени между 1946 и 1964 г.), и при най-възрастните американци (родени преди 1946 г.), този показател е 1.4 пъти месечно.

След като анализира данни от 132 030 американски възрастни, събирани в периода от януари 2000 г. до юли 2025 г., Барна установява, че месечното участие в църковни служби сред двете най-млади възрастови групи почти се е удвоило между 2020 и 2025 г. Средното месечно участие от 1.9 пъти при поколение Z и 1.8 пъти при милениалите представлява рекордно високи стойности и за двете групи.

„Фактът, че младите хора започват да посещават църква по-често, е нетипична тенденция,“ коментира заместник-председателят по изследвания в Барна, Даниел Коупланд. „Обикновено най-редовни в църква са по-възрастните. Тези данни са добра новина за църковните водачи и подсказват, че духовно обновление формира идентичността на поколението Z и милениалите днес.“

Докато при най-младите поколения се наблюдава повишена активност, противоположна тенденция се очертава при двете най-възрастни. През 2000 г. най-възрастните (родени преди 1946 г.) са посещавали църква средно 2.3 пъти месечно. През 2025 г. тази стойност спада до 1.4 — най-ниското ниво, регистрирано досега.

При бейби бумърите средното посещение през 2000 г. е било 2.0 пъти месечно, но спада до 1.4 през 2025 г., като най-рязък спад се наблюдава през 2020 г., по време на локдауните заради COVID-19.

За поколението X данните показват по-малка промяна: от 1.4 пъти месечно през 2000 г. до 1.6 пъти през 2025 г. И при тази група обаче посещаемостта достига рекордно ниски нива по време на пандемията.

Новото изследване на Барна излиза на фона на други проучвания, според които младите американци и представителите на поколението Z като цяло участват по-слабо в църковния живот в сравнение с по-възрастните.

Миналия месец нов доклад от American Bible Society, част от инициативата Състоянието на Библията: САЩ 2025, изследва степента на „включеност в живота, мисията и общността на местната църква“, която включва духовно израстване, взаимоотношения в църквата и използване на личните дарби в служение.

Разбивката по поколения показва, че поколение Z има най-ниски нива на реална ангажираност — най-младите американци по-рядко се съгласяват с твърдения като:
– „имам възможности да се уча и да раста във вярата си“,
– „имам най-добър приятел в църквата“,
– „има някой в църквата, който ме насърчава духовно“,
– „пасторът ми или други църковни водачи се интересуват от мен като личност“,
– „имам възможност да използвам дарбите си“.

СПЖ припомня думите на актьора и режисьора Мариус Куркински, че християнската България е жива – виждам я в младите хора и семейства

Ако забележите грешка, изберете необходимия текст и натиснете Ctrl+Enter или Изпратете грешка, за да я докладвате на редакторите.
Ако откриете грешка в текста, маркирайте я с мишката и натиснете Ctrl+Enter или този бутон Ако намерите грешка в текста, маркирайте я с мишката и щракнете върху този бутон Избраният текст е твърде дълъг!
Прочетете също