Йерархът на УПЦ оцени определението на „руския свят“ в закона 8371

2824
29 август 2024 16:38
7
Архиепископ Силвестър (Стойчев). Снимка: КДАиС Архиепископ Силвестър (Стойчев). Снимка: КДАиС

Архиепископ Силвестър се опасява, че използването на този критерий при оценката на дейността на религиозните организации може да доведе до юридически произвол.

Ректорът на Киевската духовна академия и семинария архиепископ Силвестър (Стойчев) в коментара си към закон № 3894 „За защита на конституционния ред в сферата на дейността на религиозните организации“ ( законопроект № 8371 на етап приемане – бел. ред.) обърна внимание на неяснотата на един от важните критерии, по които ще се оценява дейността на религиозните организации. Това пише на сайта на КДАиС.

„Новият закон предвижда въвеждането на промени в закона „За забрана на пропагандата на руския нацистки тоталитарен режим, въоръжената агресия на Руската федерация като терористична държава срещу Украйна, символите на военното нахлуване на руския нацистки тоталитарен режим в Украйна“ от 22 май 2022 г. (№ 2265-IX) „Руски свят““, – пише той.

По негово убеждение доктрината за „руския мир“ днес служи като едно от идейните оправдания за руската въоръжена агресия срещу Украйна и поради това заслужава директна забрана.

Въпреки това, отбелязва архиепископът, определението за идеологията на „руския мир“, което се съдържа в Закон № 3894, е изключително широко.

„Идеологията на „руския мир“ е руска неоколониална доктрина, основана на шовинистични, нацистки, расистки, ксенофобски, религиозни идеи, образи и цели, унищожаване на Украйна, геноцид над украинския народ, непризнаване на суверенитета на Украйна и други държави , преследване на целта за създаване на руско наднационално имперско пространство като начин за реализиране на специалното цивилизационно право на руснаците за масови убийства, държавен тероризъм, военно нахлуване в други държави, окупация на територии, разпространение на каноничната територия на Руската Православна Църква извън територията на Руската Федерация“, – цитира той определението.

Както подчертава владика Силвестър, под такова широко определение е възможно „да се вмести също толкова широк кръг от възгледи и явления“, а също така той посочва и някои логически несъответствия.

„По-специално, в началото на изречението идеологията на „руския свят“ е определена като националистическа и расистка, докато по-нататък се посочва, че тя цели „разширяване на руското наднационално имперско пространство“.“ „Съвсем очевидно е, че национализмът и „наднационалното имперско пространство“ са коренно различни понятия, които е трудно да бъдат обединени в рамките на една доктрина“, – обяснява той.

Йерархът заявява, че УПЦ никога не е подкрепяла или популяризирала доктрината за „руския свят“.

„В нито един официален документ на УПЦ няма нито това словосъчетание, нито тази доктрина. В същото време сред духовенството на УПЦ може да има привърженици на идеологията на „руския мир“ (във формата, насърчавана от патриарх Кирил). Въпреки това, повтарям още веднъж, това не е и никога не е била официалната позиция на УПЦ. Още повече, ако не се лъжа, дори РПЦ в своите официални документи (изявления и резолюции на съборите или на Светия синод) никога не е подкрепяла пряко доктрината за руския мир. Тази доктрина по-скоро съществува като своеобразен „авторски проект“ на патриарх Кирил. Освен това, както посочват безброй изследователи, е доста трудно да се обединят отделните изказвания на патриарх Кирил за „руския свят“ в единна доктрина. Затова сред богословите продължават ожесточените спорове за това какво точно трябва да се счита за учение за „руския свят“. Следователно трябва да се подхожда изключително предпазливо към заключенията за тази идеология“, – добавя епископът на УПЦ.

Фактът, че Закон № 3894 въвежда определението „руски свят“ в правното поле на Украйна, може да стане основание за забрана на дадена религиозна организация, дори и тя да не е свързана с РПЦ.

„Критериите за определяне на тази идеология изглеждат изключително размити. Опасявам се, че това може да стане причина за юридически произвол и избирателно правосъдие...“, – заключава ректорът на КДА.

Както СПЖ писа, ректорът на КДА разказа какво може да се очаква от „закона за забрана на УПЦ“.

Ако забележите грешка, изберете необходимия текст и натиснете Ctrl+Enter или Изпратете грешка, за да я докладвате на редакторите.
Ако откриете грешка в текста, маркирайте я с мишката и натиснете Ctrl+Enter или този бутон Ако намерите грешка в текста, маркирайте я с мишката и щракнете върху този бутон Избраният текст е твърде дълъг!
Прочетете също