План за унищожаване на УПЦ: текст на писмото на Амстердам до Зеленски

2825
12 август 2024 13:53
34
С какво грози забраната на УПЦ на украинските политици? Снимка: СПЖ С какво грози забраната на УПЦ на украинските политици? Снимка: СПЖ

СПЖ публикува пълния текст на писмото на Робърт Амстердам до Владимир Зеленски относно плановете на украинското правителство за унищожаване на УПЦ.

На 6 август 2024 г. Робърт Амстердам, американски адвокат на УПЦ, написа писмо до Президента на Украйна Владимир Зеленски, в което представи документите, с които разполага и които потвърждават съществуването на план за унищожаване на УПЦ.

Редакцията на нашия сайт предлага на вашето внимание пълния текст на писмото.

„ИЗВЪНРЕДНО СЪОБЩЕНИЕ ОТНОСНО КАМПАНИЯТА СРЕЩУ УКРАИНСКАТА ПРАВОСЛАВНА ЦЪРКВА

Уважаеми господин Президент,

Довеждам до вниманието Ви, че Вашето правителство е изложено на сериозен риск от извършване на престъпления срещу човечността по член 7 от Римския статут на Международния наказателен съд във връзка със системните атаки срещу Украинската Православна Църква (УПЦ), нейните свещеници и енориаши. Пиша това писмо, за да Ви призова като президент на Украйна да изпълните дълга си за защита на собствения си народ от престъпления срещу човечността, които ще имат сериозни последици за Украйна както във вътрешен, така и в международен план, и могат да доведат до личната Ви отговорност съгласно международно-правната доктрина за групова отговорност на висшето политическо ръководство за престъпления, извършени от подчинени.

Компанията ми се сдоби с вътрешни документи, в които подробно са описани плановете за създаване на нов екзархат (епархия) в Украйна, с цел да се подчини УПЦ на управлението на Вселенската Константинополска патриаршия (ВП). Тези документи показват, че това е първата стъпка към евентуално насилствено обединение на УПЦ и Православната църква на Украйна (ПЦУ). Имам основание да вярвам, че плановете, изложени в тези документи и подробно описани в Приложение 1 към настоящото писмо, са били разработени от членове на Вашата администрация. Правя ги публично достояние, за да покажа как атаката срещу УПЦ се създава като част от тясна и пагубна националистическа програма, в разрез с желанието на значителна част от украинците, които продължават да са предани на УПЦ.

Тези документи са също така важно доказателство, че съществува риск от извършване или предстоящо извършване в Украйна на престъпления срещу човечността, които попадат под юрисдикцията на Международния наказателен съд. Въпреки че отдавна има доказателства за „нападения, насочени срещу ... цивилно население“, тези документи изглежда потвърждават, че посочените нападения се извършват „в съответствие с или в подкрепа на държавна или организационна политика относно такива нападения“, както се изисква от Римския статут. Доказателствата, които представяме в това писмо, осигуряват солидна основа за разследване от страна на прокурора на Международния наказателен съд на евентуално извършване на престъпления срещу човечността в рамките на системните нападения срещу УПЦ и нейните привърженици.

Плановете, изложени в тези документи, представляват контекст и очертават ескалация на продължаващото преследване и сплашване на УПЦ, нейните свещеници и енориаши. Тези действия се осъществяват от Службата за сигурност на Украйна (СБУ), Държавната служба на Украйна за етнополитика и свобода на съвестта (ДЕСС), националистически настроените членове на Върховната Рада, ръководени от бившия президент на Украйна Петър Порошенко, и ОВЦС в съучастие с тях. СБУ арестува свещеници и православни журналисти по фалшиви обвинения, като ги задържа без справедлив съдебен процес. Разполагаме със свидетелски показания, които потвърждават, че СБУ извършва военни престъпления, като предлага някои от задържаните свещеници като обекти за размяна за военнопленници, задържани от Руската Федерация. Енориашите на УПЦ са подложени на преследване и нападения, а църквите им незаконно се присвояват и се предават на ПЦУ. Върховната Рада е готова да приеме закон, изготвен от Вашето правителство, който ще забрани УПЦ (законопроект 8371), в нарушение на международните правни норми, гарантиращи свободата на религията и убежденията, както е посочено в приложение 2 към настоящото писмо.

Всеки един от елементите на атаките срещу УПЦ има за цел да подготви почвата за унищожаването на УПЦ като независима Църква. Това е равносилно на колективно наказание на невинни граждани на религиозна основа. В качеството си на Президент на Украйна Вие носите лична наказателна отговорност за действията на Вашите подчинени, които умишлено причиняват големи страдания и сериозни увреждания на цивилното население (вж. бележка 1).

Освен това научих, че Генералната прокуратура на Украйна подготвя наказателно дело срещу мен за това, че съм защитавал УПЦ. Такова наказателно обвинение би нарушило правото на УПЦ на процесуално представителство и би представлявало юридически тормоз на правозащитници, защитени от международното право.

Намесата на Вашето правителство в религиозните дела на УПЦ се основава на невярното твърдение, че Църквата остава в подчинение на Руската Православна Църква (РПЦ). Длъжностни лица от Вашата администрация, включително Виктор Еленски, когото назначихте за ръководител на ДЕСС през декември 2022 г., умишлено игнорират стъпките, предприети от УПЦ за отделяне от РПЦ. Това е рязко отклонение от политиката на предшественика на Еленски, който беше известен с премереното си и разумно отношение към религиозните въпроси в Украйна и признаваше независимостта на УПЦ. След пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна УПЦ разчита на самоуправлението и широката автономия, които тя е постигнала през 1990 г. УПЦ предприе конкретни действия, за да демонстрира своята независимост от РПЦ. Тя е внесла изменения в устава си, създала е енории в чужбина, за да обслужва нуждите на украинските бежанци, и е променила литургичната практика на своите свещеници и епископи, които сега отправят молитви само към местните украински епископи и митрополит Онуфрий. Освен това по време на войната УПЦ оказва значителна финансова и морална подкрепа на украинската държава и народ.

Моите изводи относно продължаващата заплаха за религиозната свобода в Украйна се споделят от редица международни организации. Например, Фолкер Тюрк, Върховният комисар на ООН по правата на човека, отбеляза своята „загриженост относно свободата на религията и убежденията в Украйна“ и „продължаващите действия на властите срещу Украинската Православна Църква“ (вж. бележка 2). Норвежката неправителствена организация за правата на човека „Форум 18“ и Англиканската Църква изразиха своите възражения срещу законопроект 8371, както е записано в това писмо. Тези изявления са само върхът на айсберга на международното осъждане на действията на Украйна срещу Църквата. Сега ще се спра по-подробно на наскоро разкрития план за създаване на нов екзархат в Украйна, за който свидетелстват вътрешни документи, с които разполагаме, и на сериозните последици от осъществяването на този план от Вашето правителство.

I. Тайният план на украинското правителство за създаване на нова екзархия в Украйна

Документите, с които разполагаме, хвърлят нова светлина върху целта на законопроект № 8371 и намеренията на украинското правителство относно бъдещето на УПЦ (вж. Приложение 1). Съдържанието на тези вътрешни документи подсказва, че те са изготвени през последните месеци от лица със съответните правомощия и достъп до вътрешното планиране на правителството. Един от тези документи съдържа инструкции относно плановете на Вашето правителство за създаване на нов екзархат в Украйна, който да бъде администриран от ВП. Изглежда, че целта на Вашето правителство е тази нова екзархия да поеме УПЦ след приемането на законопроект № 8371. Това е формулирано като първа стъпка в процеса, който ще доведе до обединение на УПЦ и ПЦУ, което напълно нарушава правата на УПЦ да управлява своите организационни и административни дела и международно-правните гаранции за религиозна свобода (вж. приложение 2).

Този документ очертава поредица от стъпки, които Вашето правителство ще предприеме срещу УПЦ, за да постигне тази цел – насилствено обединение. Тези стъпки включват намаляване на влиянието на църквата; създаване на положителен имидж на УПЦ; налагане на санкции срещу спонсори на УПЦ; създаване на токсично обществено възприятие на самия факт на принадлежност към УПЦ; и гарантиране, че всички договори за наем, сключени с УПЦ, ще бъдат преразгледани от националните, регионалните и местните власти с цел прекратяване на тези договори. Фактът, че много от тези стъпки вече се предприемат, показва, че този документ е авторитетен и се изпълнява от длъжностните лица под Ваше ръководство. Тези действия са не само незаконни от гледна точка на международното и украинското право, но и нанасят сериозен ущърб на социалната сплотеност в Украйна по време на война.

Важно е да се отбележи, че плановете, представени в този документ, не отчитат каноничните пречки за създаването на нова екзархия в Украйна, и това навежда на мисълта, че те са разработени от длъжностни лица, които не познават каноничното право. Каноничното право забранява съществуването на две Църкви в една православна държава, тъй като съществува древен принцип, според който в един град може да има само един епископ. Въпреки че създаването на ПЦУ вече е довело до това положение на нещата, УПЦ и ПЦУ признават само епископите на своята църква, като по този начин премълчават нарушението на каноничното право. Ако бъде създадена нова екзархия в Украйна, това ще доведе до признаването от страна на ВП на двама епископи във всеки конкретен град – един за УПЦ и един за новата екзархия на УПЦ. Предвид важността на традицията и каноничното право е немислимо ВП да се съгласи с този план или той да бъде приет от световното православие.

Също така не е ясно как този план би могъл да доведе до обединението на УПЦ и ПЦУ, освен чрез насилие. Арестите на свещеници от УПЦ и насилственото преместване на енориите на УПЦ, често с участието или мълчаливата подкрепа на привърженици на ПЦУ, създадоха разделение между двете Църкви, което ще продължи поколения наред. Всъщност плановете за създаване на „токсично възприятие“ на УПЦ подкопават самата цел на обединението и потвърждават намерението на Вашето правителство да отрови още повече кладенеца на Православието в Украйна.

Друг документ, с който разполагаме, показва, че във Вашето правителство има инакомислещи, които са обезпокоени от степента, в която е отровен религиозният ландшафт на Украйна. Важно е да се отбележи, че този документ съдържа критична оценка на ключовите „играчи“, стоящи зад атаката срещу УПЦ, включително ПЦУ, ДЕСС (ръководена от Еленски) и политическата партия на Порошенко, които са съучастници в намерението да унищожат УПЦ. Документът рисува картина на голи политически амбиции и показва, че ПЦУ има безконтролно влияние върху религиозната политика в Украйна. В документа се признава опасността от „небалансираната политика и прекомерните амбиции на ръководството на УПЦ, които са довели до катастрофални последици – поляризация на обществото по религиозен признак и осъждане на методите на формиране на политиката от страна на международните партньори“. След като изрази обоснована загриженост относно превземането на религиозната политика на Украйна от страна на ПЦУ, документът призовава Вашето правителство да провежда политически инициативи по по-обмислен начин, за да не бъде подкопана подкрепата на Украйна от страна на Запада. За съжаление тези мъдри гласове бяха пренебрегнати на най-високите нива на Вашата администрация. Въпреки нотката на предпазливост в този документ, обаче, той все пак предвижда прехвърлянето на УПЦ под каноничните гаранции на ВП.

II. Преследване и злоупотреба със закона срещу свещеници и журналисти от УПЦ

Планът за унищожаване на УПЦ като независима църква се основава на заплашване на духовници и поддръжници на УПЦ с цел да се намали влиянието на църквата. Украинското правителство използва държавната и съдебната власт, включително граждански и наказателни производства, за да дискриминира и преследва УПЦ и нейните свещеници, както и православните журналисти. Вашето правителство необосновано наложи санкции срещу висши служители на УПЦ. СБУ заведе необосновани наказателни дела срещу свещеници на УПЦ и извърши мащабни претърсвания на сгради, управлявани от УПЦ, както и на домовете на свещеници и журналисти. Някои от арестуваните бяха подложени на изключително съмнителни техники за разследване, включително разпит с полиграф (вж. бележка 3). Вашето правителство се обърна към „психолингвистичните“ експертизи като форма на „експертно“ доказателство, което е тревожен сигнал за връщане към съветските юридически процедури. Обръщам внимание само на два от най-фрапиращите случаи на неправомерен арест, които илюстрират неспособността на Украйна да спазва върховенството на закона и готовността да арестува невинни хора по фалшиви обвинения като инструмент за заплашване.

Митрополит Арсений, настоятел на Святогорската лавра „Свето Успение Богородично“, беше арестуван през април 2024 г. за предполагаемо престъпление – издаване на местоположението на военни пътни заграждения по член 114-2 от Наказателния кодекс. През септември миналата година Арсений изнася проповед, в която се оплаква, че поклонниците не могат да влязат в манастира заради временните пътни блокади, поставени в региона. Въпреки че оплакванията му са били коректни и безобидни, шест месеца по-късно СБУ повдига обвинение на митрополит Арсений и той остава в ареста, като му грози присъда от осем години затвор.

През февруари 2023 г. Черкаски и Каневски митрополит Феодосий е уведомен, че срещу него е образувано наказателно дело по чл. 161 от Наказателния кодекс на Украйна за разпалване на етническа и религиозна омраза. Основанието за образуване на делото са разговори на църковни и богословски теми, които Феодосий води в продължение на десет години. Митрополит Феодосий е поставен под домашен арест и има право да ходи само на съдебни заседания, по време на които често е унижаван от големи групи протестиращи, вероятно подкрепяни от правителството. Грубо нарушавайки законите на войната, СБУ предлага на митрополит Феодосий свобода, ако той се съгласи да бъде изпратен в Русия в обмен на украински военнопленници. Украйна и нейните служители могат да бъдат подведени под отговорност за това незаконно предложение съгласно Третата Женевска конвенция от 1949 г. и Римския статут на Международния наказателен съд. Украински патриот, митрополит Феодосий е отказал всички подобни предложения. Незаконните арести на митрополитите Арсений и Феодосий са само два от многото.

III. Подтискане на енориашите и незаконно прехвърляне на църкви

Имуществото на УПЦ, включително светините, е под заплаха от конфискация от страна на правителството и разграбване от привърженици на ПЦУ с подкрепата и покровителството на украинските власти. Правителството не е предприело никакви стъпки и не провежда политика за защита на култовите сгради на УПЦ от намеса, нападения и изземване. Полицията и службите за сигурност, ако не атакуват Църквата, просто стоят настрана и позволяват религиозните обекти на УПЦ да бъдат нападани и осквернявани. До момента са завзети около 1500 църкви, като по-голямата част от тях – незаконно. Тези конфискации са в пълно съответствие с тайните планове на правителството за сливане на УПЦ с ПЦУ, както е описано в наскоро публикуваните документи, с които разполагаме.

Например, на 28 март 2023 г. група мъже нахлуват в катедралния храм на УПЦ в Ивано-Франковск, за да изведат насилствено свещеници и вярващи от УПЦ. Нападателите, съпроводени от свещеници и вярващи на ПЦУ, пуснаха сълзотворен газ в църквата, осквернявайки светите места за поклонение (вж. бележка 4). На същия ден е опожарен храмът на УПЦ „Пресвета Богородица“ в село Кордишев, Тернополска област. По думите на настоятеля на църквата подпалвачите са хвърлили коктейли Молотов, след което са заляли църквата с бензин (вж. бележка 5). Това са само две от многото нападения срещу имущество на УПЦ.

Много църкви, завзети от ПЦУ, са затворени и превърнати в енории „призраци“. ПЦУ просто няма достатъчно вярващи, които да запълнят тези празни църкви. Енориашите на УПЦ, чиито църкви са отнети, нямат друг избор, освен да посещават литургиите в частни апартаменти и дори на открито. Тези действия разцепват украинското общество и подкопават националното единство във време на война.

IV. Законопроект № 8371 ще забрани УПЦ

В съответствие с тайния план на правителството, разкрит в документи, с които разполагаме, Върховната Рада е на финалната фаза на законодателната работа за забрана на Църквата. Вашето правителство, със значителните напътствия на г-н Еленски, е подготвило законопроект № 8371 – дълбоко разколнически законопроект, който има всички белези на съветския подход към религиозните въпроси. През януари тази година моята кампания публикува подробен правен преглед на онази версия на закона, която мина на първо четене във Върховната Рада на 19 октомври 2023 г. Въз основа на мненията и юридическите съвети на Венецианската комисия, консултативния орган на Съвета на Европа по конституционни и административни въпроси, този анализ установи, че законопроект 8371 не отговаря не на един, а на всички критерии за допустими ограничения на свободата на религията съгласно Европейската конвенция за правата на човека (вж. бележка 6). Законодателната забрана на УПЦ представлява колективно наказание, което нарушава международното право на свобода на религията и убежденията (вж. приложение 2). Поради това моята кампания призова Украйна да представи законопроект № 8371 за разглеждане във Венецианската комисия, и този призив беше подкрепен от други членове на международната общност, включително от Англиканската църква (вж. бележка 7).

Законопроект № 8371 претърпя немалко изменения от момента на първото му четене в Радата. Въпреки че разпоредбите му бяха значително разширени, не беше направено нищо за решаване на безбройните правни проблеми, свързани със законопроекта, включително дискриминационното му въздействие и нарушаването на международната религиозна свобода. Законопроектът оправомощава ДЕСС да провежда експертиза на отношенията между УПЦ и РПЦ и предоставя практически неограничен набор от основания за вземане на решение за това, че двете църкви остават „свързани“. При това не се вземат предвид усилията на УПЦ да се отдели от РПЦ. Най-фрапиращото е, че някои от основанията за принадлежност са напълно извън контрола на УПЦ (а именно уставът, административните документи и действията на РПЦ, които биха могли, независимо от действията на УПЦ, да доведат до определяне на такава принадлежност). След като бъде направено такова определение, ДЕСС ще може да се обърне към съда с искане за лишаване на УПЦ от нейния юридически статут и права на собственост, а също и да обяви за незаконна нейната религиозна дейност. Като се има предвид планът на правителството, който ни беше разкрит, има всички основания да се предположи, че дори богослуженията ще попаднат под тази забрана.

В опит за приемане на закон при минимален контрол и в нарушение на основни демократични норми, последните версии на законопроект 8371 не са били публикувани. Въпреки това моето дружество, както и други международни организации, успяха да получат копия от всяка версия на закона. В своя обзор на законодателството „Форум18“ изрази мнение, че преработеният законопроект „не реализира юридически задължителните международни задължения на Украйна за зачитане и защита на свободата на религията и убежденията, на изразяване на мнения и на обединения“ (вж. бележка 8). Англиканската Църква остро разкритикува законодателството в доклад до своя Генерален Синод през февруари тази година, като изрази „загриженост, че последните законодателни промени в Украйна могат да засегнат упражняването на свободата на убежденията и религията“ и заключи, че „законопроект 8371 заплашва социалното сплотяване на Украйна в момент, когато тя се нуждае от единен обществен отговор на руската агресия“ (вж. бележка 9). Англиканската църква отбеляза, че законопроектът „насърчава етнорелигиозния национализъм, който ще бъде вреден за дългосрочния западен вектор на Украйна“ (вж. бележка 10).

През последните седмици войнствено настроените депутати-националисти във Върховната Рада възобновиха усилията си за приемане на законопроект 8371. Водени от Порошенко, тези депутати прокарват радикална политическа програма на етнорелигиозен национализъм, както се предполага в доклада на Англиканската Църква. Според оценката на Вашето правителство политическата партия на Порошенко е отговорна за създаването на „информационна и психологическа подкрепа“ за нападенията на УПЦ. За Порошенко приемането на законопроект 8371 ще бъде кулминацията на държавната религиозна политика, която той започна по време на своето президентство, активно насърчавайки УПЦ и лобирайки пред ВП да предостави на новата църква Томос за автокефалия.

Порошенко, подкрепен от други депутати, настоява за второ четене на законопроект № 8371, за да го одобри окончателно, като блокира всякаква спешна законодателна дейност, докато законопроектът не бъде одобрен. Възпрепятстването от страна на Порошенко на законодателната дейност на Върховната Рада е грубо нарушение на демократичния процес в Украйна. Ако законопроект 8371 бъде приет, Порошенко ще постигне значителна победа в усилията си да утвърди ПЦУ като единствената православна църква в Украйна. Украйна обаче ще пострада от сериозно нарушение на религиозната свобода и международния авторитет.

Публичните изявления на председателя на Върховната Рада свидетелстват за това, че законопроект 8371 е в процес на доработка и ще бъде включен в законодателния дневен ред, когато Радата се събере отново в края на август (вж. бележка 11). Като се има предвид тайният план на Вашето правителство, разкрит във вътрешни документи, с които разполагаме, има всички основания да се смята, че преработеният законопроект ще остане също толкова проблематичен, колкото и предишните версии, ако не и по-лош. Приемането на този закон ще наруши международните правни задължения на Украйна и сериозно ще подкопае усилията ѝ за присъединяване към Европейския съюз в съответствие с критериите на Копенхаген.

Злокобните тайни планове на Вашето правителство, описани в документите, с които разполагаме, свидетелстват за систематични усилия за накърняване на религиозната свобода и за намеса на украинската държава в независимите религиозни дела. Украйна има право да се защити от незаконната агресия на Русия. Въпреки това тя трябва да защитава основните права на човека, включително свободата на религията. Особено в светлината на това, което сега може да се разбира само като държавна политика, насочена към унищожаване на УПЦ, Ви призовавам да промените курса и да защитите правата на УПЦ. По този начин ще запазите международния авторитет на Украйна и ще защитите правото на всички украинци на свободно вероизповедание. Преди да бъдат нанесени допълнителни щети на украинското общество и репутацията на страната, трябва да оттеглите законопроект № 8371 от Върховната рада и да се отречете от плановете на Вашето правителство за насилствено прехвърляне на УПЦ към ВП и в крайна сметка за обединяване на Църквата с ПЦУ. В качеството си на президент на Украйна и въз основа на правната доктрина за отговорността на ръководството, Вие носите лична отговорност за действията на Вашето правителство и подчинени. Ако не ги спрете, рискувате да бъдете подведен под лична отговорност за престъпления срещу човечността.

Искрено Ваш, Робърт Амстердам“.

Ако забележите грешка, изберете необходимия текст и натиснете Ctrl+Enter или Изпратете грешка, за да я докладвате на редакторите.
Ако откриете грешка в текста, маркирайте я с мишката и натиснете Ctrl+Enter или този бутон Ако намерите грешка в текста, маркирайте я с мишката и щракнете върху този бутон Избраният текст е твърде дълъг!
Прочетете също