За болестта като спасение: проповед на отец Добромир в Лондон за Илинден

На Илинден в храма „Св. Йоан Рилски“ в Лондон отец Добромир говори за изцелението, смисъла на страданието и пророческото звание на християните
За греха и болестите говори иконом д-р Добромир Димитров в проповедта си на 20 юли, когато честваме паметта на св. пророк Илия (Илинден), в Българската православна църква „Свети Йоан Рилски“ в Лондон. Това става ясно от видео от църковната служба, споделено във Фейсбук страницата на храма, предава БТА.
Отец Добромир посочва, че в евангелието, което се чете на този ден, е описан случай как Господ изцелява разслабен човек, което от църковнославянски език означава парализиран човек.
„Толкова е лесно ние да ходим, да станем сутрин, да отидем навън, а представете си един човек, който не може да направи това. Някой, който е с много тежко неврологично заболяване, който дори не може да се пресегне да си вземе вода. И можем да говорим дори, че този човек го оставя включително собственото му тяло. Това е една огромна самота“, посочва отецът и разказва текста на евангелието.
А той гласи следното: „Тогава Той влезе в един кораб, отплува обратно и пристигна в града Си. И ето, донесоха при Него един разслабен, сложен на постелка. И като видя Иисус вярата им, каза на разслабения: дерзай, чедо, прощават ти се греховете! Тогава някои от книжниците казаха в себе си: Той богохулствува. А Иисус, като видя помислите им, рече: защо мислите лошо в сърцата си? Защото кое е по-лесно? Да кажа: прощават ти се греховете ли; или да кажа: стани и ходи? Но за да знаете, че Син Човеческий има власт на земята да прощава грехове (тогава казва на разслабения): стани, вземи си постелката и върви у дома си. И той стана, взе си постелката и отиде у дома си. А народът, като видя това, почуди се и прослави Бога, Който е дал такава власт на човеците“. (Евангелие от Матей 9:1-8).
След това отец Добромир пита слушащите какво е грях, като посочва, че ние знаем много често какво е карма, какво е чакра, какво е трансцендентно, а не знаем основни понятия в християнството.
„Грях е всичко, което ни отделя от Бога. И ако се върнем в онова прастаро време, ние можем да видим какво всъщност е грехът. Когато Адам и Ева са били в рая, Бог им казал – от всички дървета може да ядете, но ако ядете от Дървото за познаване на добро и зло – ако вкусите от него, ще умрете. Когато те, нарушавайки тази заповед, която е била заповед за общение с Бога – тоест Адам и Ева да черпят своя живот от Бога – те са избрали да черпят своя живот от това дърво“, посочва отец Добромир.
Той добавя и че нашите болести, които ние носим в себе си – не са задължително резултат от лош начин на живот:
„Защото какво е виновно едно тримесечно дете, на което му е открита епилепсия, и какво е виновен някой, който носи гените на своите родители и има шанс да се разболее от онкологично заболяване? Разбира се, има грехове, с които ние влияем върху здравето си – ако злоупотребяваме с различни субстанции, с алкохол – тялото ни започва да страда и да се разболява. Но има болести, които не са в наша власт – и този човек, който е бил парализиран по някаква причина, той не е бил виновен за това си състояние. А всъщност грехът – това е отделянето от Бога, и следователно, щом сме отделени от Бога, ние се разболяваме и умираме. И заради това е трябвало да дойде Христос да изцели това състояние, да вземе човешката природа, която вече умира и е болна, за да я съедини със Своята божествена природа, която е вечна... И това става в църквата чрез Тайнствата, чрез Тялото и Кръвта Христови. И вижте – прощаването на греховете е възстановяването на това единение с Бога и този човек, който Бог му е казал „Прощават ти се греховете“ – е получил изцеление на тялото“.
По думите на отец Добромир болестта обаче може да бъде наш голям приятел:
„Ако в състоянието, в което сме, започнем да хвалим Бога – и тази болест ще бъде и за наше спасение и смирение – тоест болестта не винаги е враг на човека. Важно е обаче да сме с Бога. Важно е да познаваме истината. Истината е една и тя е личност. Пилат Понтийски е питал Христос – а що е истина? Като е мислил, че той е философ. Христос не му отговаря, защото въпросът е грешен. Пилат е трябвало да попита кой е истината, защото истината в този момент е стояла в плът пред него. И за тази истина са говорили пророците в Стария завет“.
След това в своята проповед отец Добромир разказва за пророк Илия, който честваме на 20 юли. Тук отецът посочва и кой е пророк: „Пророк не е Ванга, пророк е онзи, който знае Божията воля“.
„Трябва да знаете, че пророци сте и вие. Когато се кръщаваме, ние се кръщаваме и миропомазваме. Светото миро, което е получил всеки един от вас, които сте тук. Свещеникът или епископът е помазал челото, очите, носа, устатата, ушите – тоест чувствата на човека. А навремето са се помазвали само пророците, царете и свещениците. Така че вие сте и царе, и пророци, и свещеници. Носете това пророчество, бъдете християни, защото без Бог няма живот. Всичко, което ни отделя от Бога, е грях и без Бога няма живот. Той има живот в себе си, има власт да изцелява, има власт да възкресява хора, които четири дни са били в гроба, има власт и да възкръсне от мъртвите. Бог да ви благослови", завършва проповедта си иконом д-р Димитров.
СПЖ припомня думите на Св. Теодор Студит, че болестите и скърбите не са наказание, а Божия милост.