Светият синод: Университетите са готови да дават квалификация на учители по "Религия"

Университетите в страната, където се изучават религии и педагогически специалности са изразили готовност да предлагат свободно квалификация по религии на всички желаещи учители, когато новият предмет "Добродетели и религии" бъде включен в Закона за предучилищното и училищното образование. Това каза Десислава Панайотова, експерт "Програми и проекти" в културно-просветния отдел на Светия синод, по време на Националната конференция по повод 35 г. от създаването на Синдиката на българските учители.
"За Българската православна църква е от основна важност в рамките на предмета "Добродетели и религии" да съществува възможност за конфесионални разновидности, една от които да е "Християнство и православие", както и други, които да удовлетворяват нуждите на всички български граждани, родители и ученици", каза Панайотова.
"Считам, че от Министерството на образованието предвиждат наличието и на конфесионални аспекти, като възможност за обучение по религия и на някаква неутрална форма, която да удовлетворява родителите, които не биха записали децата си било в "Християнство и православие" или в "Ислям", каза още тя.
"Ще се радваме, когато промените в закона за предучилищното и училищното образование станат факт, когато се види, че българското общество наистина е достигнало до консенсус, че децата имат нужда от добродетелно възпитание в училище, и когато болшинството български деца, които принадлежат към православното вероизповедание имат възможност да получават задълбочена подготовка, свързана с църковната история, с приноса на БПЦ към националната ни и културна идентичност и с основите на православното учение за човека, за света, за добродетелността и смисъла на живота", обясни представителката на Светия синод.
Според нея, вече все повече родители разбират важността от обучението в добродетелност, в ценности, в познаване на религиозните традиции.
"Ако има такива, които се притесняват, наистина техните притеснения са неоснователни, тъй като българското училище ще ограмотява по отношение на религиите нашите деца така, че те да познават, а не да бъдат принуждавани да следват някаква религия. Да познават определени религиозни ценности, нравствени ценности, както и културния принос на религията за обществото, което превръща училището в един много силен инструмент, за да могат децата ни да разберат, че са носители на велика култура, история и велико бъдеще. Това зависи от всички нас: от образователната система, от държавата, от църквата, от всички останали заинтересовани институции, както и от българското семейство", каза Панайотова.
"Обучението по религия неизбежно включва патриотичния пласт в съдържанието, тъй като знаем, че макар църквата да е отделена от държавата, а и всяка религия е отделена от светската система на образование, същевременно ние сме едно общество и нашите убеждения рефлектират върху нашия начин на живот, върху нашето участие в обществения живот. Тоест, привличането на децата към едно съзнание, свързано с дълбоко внедрените в нашата идентичност ценности и добре изпитаните през вековете добродетели, които са оформили нашия народ и са способствали за сплотяването на обществото, ще ги направи по-добри граждани, по-добри патриоти", обясни тя.
Панайотова уточни, че обучението по религия е ключово, за да допълни и надгради дейността на останалите предмети в учебната програма за усъвършенстване на децата. Ролята на Светия синод в изготвянето на програмите по религия пък определи като консултативна, а всички кардинални решения се взимат от МОН.
"Църквата може да бъде полезна с някои усъвършенствания на учебното съдържание. Вече е полезна и с това, че е изготвила учебници по религия от 1 до 12-и клас, които са одобрени от министерството. При въвеждането на новия предмет пък може да допринесе с готово и разработено учебно съдържание", каза още тя.
Според нея, в момента предмета "Религия", който е част от факултативните учебни часове, се преподава по учебниците на Светия синод. Тя даде данни от статистиката на Синода, от които стана ясно, че учебният предмет "Религия- Християнско православие"- около 12 хиляди ученици, се избира преимуществено от родителите, на второ място с по-малък процент се избира "Ислям"- 2 хиляди, а най-малко избирана, от 23 деца, е формата на неконфесионално обучение по религия.
Панайотва уточни, че предметът не се предлага в цялата страна, тъй като това става с решение на директора на дадено училище.


