11-а неделя след Петдесетница: С любов и благоговение към ближния

Снимка: БНР Снимка: БНР

Притчата за немилостивия длъжник ни напомня, че без прошка към ближния няма прошка от Бога

В единадесета неделя след Петдесетница, Църквата насочва нашето внимание към един евангелски момент, към една притча, изречена от Господ Иисус Христос, която ни дава отговор какви да бъдем и как да се отнасяме към нашите приятели и ближни, и в това да бъдем подражатели на Христа, припомня БНР.

"Рабе лукави, аз ти простихцелия оня дълг, защото ми се примоли, не трябваше ли ити да се смилиш над другаря си…? И като се разгневи господарятму, предаде го на мъчители, докле да му изплати целия дълг." ( Мат. 18:32-34) Христос често говори с притчи, защото са достъпни за всеки. Той странства по села и градове и разказва прости житейски истории, които се случват с всеки човек. Но не всеки може да разгадае тайната, вложена в тях.

Притчата е кратък разказ, чийто сюжет е предаден иносказателно с нравоучителна цел. Днешната притча е посветена на греха и прошката. В нея се разказва за това как се натъжават някои, когато виждат неправдата извършена от един човек немилостив към своя длъжник. Той е ожесточен, защото се е отдалечил от Бога. Но добрите хора се смиляват над обидения и отиват да разкажат на Господаря. И Той наказва немилостивия, като го предава на мъчителите. Нашите дългове към Господ са прегрешенията ни към Него и към ближните. Ние сме длъжници на другите, като нараняваме самолюбието или гордостта им, разрушаваме надеждите или убиваме радостта им. От притчата става ясно, че ако не прощаваме дребните прегрешения на ближните към нас, Бог не може да ни прости големия дълг, който ние имаме към Него. Когато постъпваме лошо, не слушаме Божия призив и не следваме словото Му, ние помрачаваме Неговия образ, начертан в нас. Това е непоправимо и само Бог може да го обнови и да му върне отнетата от нас красота. Нищо не се извършва толкова лесно и нищо не се разбира толкова трудно, както греха. В това се заключава причината така лесно да съгрешаваме и трудно да се каем. Грехът е тежък недъг. Оскърбява се величието Божие. Грехът е безмерно зло, крайна неблагодарност към Бога извършвана пред Неговите очи. Бог е достоен за безгранична любов, а нашата вражда към Него се явява безпределна. Когато Се моли в Гетсиманската градина, Господ казва: "Душата Ми е прескръбна до смърт" /Мат. 26:38/. Тези думи, както обясняват учителите на Църквата, не изразяват страх от страданията, смъртта, оскърбленията, бичуването, кръста, кръстните мъки и позора. Тогава Той взел на раменете Си всемирния грях, за да го прикове на кръста.

Истинското съвършено покаяние, което дава опрощение на греховете и води до благодатта и любовта Божия се състои не само в това да изповядаме греховете си, защото това е устна, не сърдечна изповед, изповед по навик, не от съкрушение. Такова покаяние е само външно, подобно на разкаянието на Иуда, суетно и безплодно. Покаянието се състои в това да се постъпва като Петър. Щом като осъзнал греха си, той начаса излязъл от дома, където се отрекъл от Христа, Божествения Учител. Да побързаме да променим отношенията си с нашите ближни, за да не се уподобим на лукавия раб, който е хвърлен на мъчителите. Да се отнасяме с благоговение и любов един към друг. Ако човек обича своя Създател, той обича и създаденото от Него - Неговото творение природата, живите твари и най-вече ближния си, който е Божий образ и подобие. Защото не можем да кажем, че обичаме Бога, а мразим брата си. Тогава, когато се обърнем към нашия Господ и Той ще постъпи така с нас.

СПЖ припомня думите на Св. Йоан Кронщадски, че само православната вяра очиства и възражда човека.

 

 

Ако забележите грешка, изберете необходимия текст и натиснете Ctrl+Enter или Изпратете грешка, за да я докладвате на редакторите.
Ако откриете грешка в текста, маркирайте я с мишката и натиснете Ctrl+Enter или този бутон Ако намерите грешка в текста, маркирайте я с мишката и щракнете върху този бутон Избраният текст е твърде дълъг!
Прочетете също