П. Порфирий: Църквата не съществува, за да се нагажда към духа на времето
Снимка: spc.rs
„Църквата не съществува, за да се приспособява към духа на времето, а за да го преобразява“ – заяви патриарх Порфирий на празника на свети великомъченик Пантелеймон в Мириево на 3 август, съобщава сайтът на Сръбската православна църква.. По време на светата Литургия той подчерта, че нито Евангелието, нито Църквата имат нужда от „осъвременяване“, защото Господ е вечен, а и Църквата като Негово Тяло е вечна. Според него опитите да бъде вместена в човешки „калъп“ лишават хората от възможността да влязат в тайната на вечния живот и неразривното общение с Бога.
„Бог е абсолютно съвършенство, над всяко съвършенство и добро, което можем да си представим. На Него не може да се прибави нищо, както пък и нищо не може да Му се отнеме. Ние можем единствено да бъдем удостоени по Неговата благодат и любов с това, нещо да се открехне в нашето сърце и в нашата душа, тогава когато вървим по пътя на смирението и подвига, до онова, което е Божията истина. И на Неговата Църква не може да се прибави нищо, нито пък да се отнеме нещо“ – поучи народа, събран на светата Литургия, Светейшият патриарх, след което се обърна и към гласовете, които призовават към „осъвременяване на Евангелието“ и Христовата Църква:
„Оттук често произтичат погрешни представи – понякога и злонамерени – които казват, че Евангелието трябва да се осъвремени, че Църквата трябва да се осъвремени, че Христовото слово трябва да се осъвремени. Като че ли на Църквата ѝ липсва нещо, като че ли на Неговото Евангелие му липсва нещо, като че ли има нещо, което в Църквата не съществува, а се отнася до спасението и вечността, или пък че има нещо излишно, което трябва да се премахне“ – подчерта Светейшият и припомни:
„Във всички времена е имало такива, които са смятали, че Църквата трябва да се съобрази с духа на времето, а това означава да се съобрази с техния собствен калъп и да се вмести в тяхната мярка онова, което е невместимо и което съществува, за да въведе всеки един от нас лично, както и целия свят, в тайната на живота над времето и пространството, тоест в тайната на вечността, а това означава – в тайната на неразрушимото общение с Бога.“
„Църквата е вечна, защото Господ, като нейна Глава, е вечен. Той е над времето и пространството. Църквата не съществува, за да се приспособява към всеки актуален дух на времето, а за да преобразява духа на времето, да го обгръща и прониква, и да призовава всичко и всички към преобразяване.
В този смисъл няма никой, който може да бъде над Църквата – нито вляво, нито вдясно, нито под Църквата. Във всяка от тези позиции този, който поставя себе си над Църквата, е всъщност вляво, вдясно, под и извън Църквата – и не може нито да ѝ прибави, нито да ѝ отнеме нещо“
– каза Светейшият патриарх, на когото при светата Литургия съслужи Преосвещеният моравишки епископ г. Тихон заедно със свещеното братство на миралийския храм „Свети Пантелеймон“.
СПЖ припомня думите на българският свещеник отец Владимир Дойчев, че Христос не е „вариант“, нито „мир между религиите“, а Истината
Прочетете също
Катрин Уайтфорд към съда в Киев: Защитете закона, а не тиранията
Американската републиканка предупреди, че забраната на УПЦ ще лиши милиони вярващи от храмове и право на молитва
Епископ: Църквата изостави своите корени след Втория Ватикански събор
„Пролетта на Църквата“ така и не настъпи, а последва неизразим упадък, твърди Мариан Елеганти
Започна Вторият международен научен конгрес на списание „Теология“
В програмата са включени кръгли маси, изложба за св. Димитър и лекции за връзката между богословието и технологиите
Престави се в Господа ставрофорен иконом Васил Василев Коцев
От своето назначение през април 1982 г. до края на живота си о. Васил е на енорийско служение в столичния храм „Св. Георги Победоносец“
Епископ Йоан: Не външни врагове, а страстите ни поробват
В Костенец владиката оглави вечерня и литургия със Зографската икона на св. Георги, като благослови вярващите и призова към живот в тайнствата на Църквата
Среща на патриарх Даниил с Вселенския патриарх Вартоломей в Солун
Двамата патриарси обсъдиха духовните връзки, богословското образование и надеждата за откриване на Халкинската школа