Патриарх Даниил: Вярата се пази в Църквата, а не в човешки измислици

Снимка: Весела Игнатова, Софийска митрополия Снимка: Весела Игнатова, Софийска митрополия

Патриарх Даниил посочи, че отстъплението от истинската вяра води до изгубване на Божията благодат

„Ако в сърцето ни липсват плодовете на Светия Дух, значи вярваме в измислен бог, а не в живия Христос“ – това каза Негово Светейшество Българският патриарх Даниил на 13 юли 2025 г. в гр. Своге след края на св. Литургия, отслужена в храма „Св. ап. Петър и Павел“, предава сайтът на Софийската митрополия.

На 13 юли Негово Светейшество Софийският митрополит и Български патриарх Даниил посети гр. Своге, където отслужи Божествена света Литургия в храм „Св. ап. Петър и Павел“. В съслужение с него бяха Браницкият епископ Йоан, първи викарий на Софийския митрополит, и свещеници от местното духовенство.

В словото си след богослужението патриарх Даниил обърна внимание на смисъла и значението на Вселенските събори, посветени на опазването на догматите на вярата. Той подчерта, че изповядването на Символа на вярата, който днес се приема за даденост, е било извоювано с много борба срещу ереси, разрушаващи самите основи на християнското спасение.

„Християните вярваме, че сме сътворени от Бога, че нашата душа е вечна, че ще се изправим на съд пред Бога и ще даваме отговор за това, което сме вършили. Някои мислят, че след като човек умре, у него всичко се разрушава и не съществува, но тази логика обезсмисля човешкия живот, защото ако след смъртта не съществуваме, какъв смисъл ще намерим в това, което не съществува? Тогава временното прeбиваване на Земята се изчерпва в смисъла: да ядем и да пием, защото утре ще умрем (I Кор. 15:32). Човеците, които живеят според тази логика, развращават и повреждат безценната си душа, която Господ е дал, стават егоисти, страстите и греховете в тях се умножават и когато умрат, ще разберат, че са се лъгали, че не са престанали да съществуват, но душата им ще се изправи пред Бога.

Ако умовете ни са оплетени в това какво да ядем, какво да пием, какво да облечем; в караници, в дрязги, в раздори, то не можем да имаме общение със Светия Дух, защото нашето сърце не се очиства, а Господ ни казва: блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога. (Мат. 5:8).

Когато един християнин попитал св. Серафим Саровски в какво се състои смисълът на християнския живот – да ходим на църква ли, да се молим, да даваме милостиня, или да вършим добри дела, свети Серафим му отговорил, че всичко това трябва да правим, но смисълът не е в това. Според думите на св. ап. Павел, и да раздадем всичкия си имот, да предадем и тялото си на изгаряне, щом любов нямаме, нищо не ни ползва (срв. I Kор. 13:3).

Важно е да знаем към какво да се стремим в нашия живот и как да постъпваме, за да опазваме благодатта, и вярата да ни привежда в живот на покаяние, който принася плодове. Плодовете на Светия Дух са любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържане (Гал. 5:22-23). Ако в нашето сърце ги няма тези добродетели, които са резултат от действието на Божията благодат, то ние сме повярвали в измислен бог, който е само в нашето съзнание, но не в живия Бог Иисус Христос, дошъл и се разпнал за нас, за да ни даде благодатта на Светия Дух, Който ни научи кой е Бог и как да живеем с Него.

Всички ереси, които са възниквали, са искали да отнемат от човеците именно това – благочестивия начин на живот, в който се разкриват и усвояват благодатните дарове на Светия Дух. Църквата е преминала през толкова трудности, за да формулира учението, което ни посочва пътя, истините, които да пазим в сърцето си и чрез които имаме достъп до Бога – и ако ние пренебрегнем това, то изпадаме в незнание, в ереси, в нерадив живот и губим живата връзка, която като християни следва да имаме с Бога.

Днешният ден, посветен на Светите Отци от Шестте Вселенски събори, е важен, защото светите Отци много добре са знаели какво означава да се отстъпи мъничко от онова, което Господ ни е казал в Светото Евангелие: който наруши една от най-малките тия заповеди и тъй поучи човеците, той най-малък ще се нарече в царството небесно (Мат. 5:19). Нека с внимание се поучаваме във вярата. Тя не е сложна, не е трудна, тя е много близка до ежедневието. Чрез вярата, с Божията помощ, ние ставаме истински човеци, добиваме онова достойнство, което Господ ни е дал – Богосиновството.“

След края на литургията на патриарха беше поднесен дар от името на храма – архиерейски комплект за дикирий и трикирий. По-късно той посети старинния храм „Св. Петка“, реставриран и поддържан като част от манастирски комплекс, както и Искрецкия манастир „Успение Богородично“, където бе посрещнат от игумена архимандрит Януарий.

Срещи бяха проведени и с ученици от ПГ „Велизар Пеев“, които подариха на патриарха ръчно изработени сувенири в знак на почит.

Както СПЖ писа на 12 юли Негово Светейшество Българският патриарх Даниил присъства на музикалната поема „Рилският пустинник“, представена на площада пред храм-паметника „Св. Александър Невски“.

Ако забележите грешка, изберете необходимия текст и натиснете Ctrl+Enter или Изпратете грешка, за да я докладвате на редакторите.
Ако откриете грешка в текста, маркирайте я с мишката и натиснете Ctrl+Enter или този бутон Ако намерите грешка в текста, маркирайте я с мишката и щракнете върху този бутон Избраният текст е твърде дълъг!
Прочетете също