В защита на Тихик: Празен храм в Никозия – протест срещу архиепископа

Божествена литургия, катедрален храм на св. ап. Варнава, Никозия, 13.07.2025 г. Снмика: СПЖ

На 13 юли 2025 г., в деня на св. Отци от IV Вселенски събор, катедралният храм „Св. апостол Варнава“ в Никозия остана почти празен по време на архиерейската литургия, оглавена от архиепископ Георгиос – символичен протест на вярващите срещу низвергването на митрополит Тихик и нарушаването на църковния ред в Кипърската църква.

Със смесени чувства на скръб и надежда, които ме обхванаха, докато гледах горепосочените снимки, изпълнили религиозните страници на интернет пространството, си припомних израза: „С добри намерения е постлан пътят към ада“.

Позволете ми да бъда по-конкретен:

Нима не предизвиква болка гледката на величествения катедрален храм на Кипърската Църква – храма на св. ап. Варнава в Никозия – в деня на паметта на светите отци от IV Вселенски събор (13.07.2025 г.), почти напълно празен, въпреки че литургията е оглавена от Архиепископа на Кипър Георгиос?

Защо наблюдаваме тази печална картина на празен храм по време на Великия вход?

Нима кипърците са престанали да ходят на църква? Едва ли – храмовете на Кипър обикновено са пълни.

Какво тогава се случва?

Нека архиепископ Георгиос, който отслужва богослужението, се замисли над това, което сочи трагичната картина на празния храм. Може би тя не показва отсъствие на църковно съзнание у вярващите, а напротив – свидетелства за пробуждането на истинско църковно съзнание?

Възможно ли е присъствието на архиепископ Георгиос в храма на св. ап. Варнава да е причина вярващите да отидат на богослужение в други храмове?

Не е ли отсъствието на вярващите явна форма на протест и неодобрение спрямо действията на архиепископ Георгиос?

Може би здравото църковно съзнание на народа се е противопоставило на неприемливите действия на архиепископ Георгиос срещу митрополит Тихик Пафоски и срещу самата позиция на Църквата?

Не е ли народът с отсъствието си от Литургията, оглавена от архиепископ Георгиос, искал ясно да му каже:
„Достатъчно, Ваше Блаженство! Нямате никакво право да действате своеволно! Нямате право да пренебрегвате църковния ред, Устава на нашата Църква, принципите на правовата държава! Нямате право да унижавате нашата Апостолска Църква в очите на цялата православна общност! Спрете да ни провокирате! Спрете да ни съблазнявате!“

Има ли надежда, че архиепископът е чул това послание? Не вярвам – но се надявам и се моля за това.

В противен случай на архиепископа ще остане единствено да повтаря: „Пътят към ада е постлан с добри намерения “

Но тогава ще бъде вече твърде късно.

Отсъствието на вярващите от Литургията, оглавена от архиепископ Георгиос, би трябвало да бъде възприето и от другите архиереи на Кипър – особено от онези, които, било от страх, било под натиск, а по-вероятно – поради греховни интереси, взеха участие в съблазняването на народа и унижаването на Кипърската Църква пред цялата православна вселена чрез несправедливото и неморално низвержение на митрополит Тихик Пафоски.

Ваши Високопреосвещенства,
юридически и морално недопустимото и несправедливо „съдилище“ над митрополит Тихик Пафоски и всичко, което последва (забрана за служение, отказ да бъде отслужена панихида за майка му, ограничаване на заплатата му, заплахи и обиди) – всичко това още повече възвисява митрополит Тихик в очите на народа и, напротив – подкопава авторитета и моралното достойнство на архиепископа и неговите поддръжници.

Но и онези, които днес мълчат, не са освободени от отговорност. Не забравяйте римската правна максима:
„Qui tacet, consentire videtur“ – „Който мълчи, се счита за съгласен“.
Макар и да не е част от съвременното законодателство, тази фраза остава мощно обвинение пред лицето на историята – и историята ще осъди виновното мълчание. А присъдата ѝ ще бъде безпощадна.

Посвещавам ви, кипърски архиереи, мислите на професор Аристотел Манесис:

„В такива времена като днешните, най-важното е да се предпазиш не от преследване, а от унижение. Да запазиш достойнството си като човек, като гражданин, като учен. И по този начин да защитиш авторитета на университетската катедра, която имаш честта да заемаш – и която, бидейки бастион на политическата свобода, естествено, е подложена на политически бури, тъй като се намира в разцвета си…“ (Аристотел Манесис, лекция по конституционно право, 18.01.1968 г.)
Но се опасявам, че съдът на историята ще бъде предшестван от възмутения протест на вярващите заради вашата собствена отговорност за случващото се в Кипърската Църква. И тогава заедно с архиепископа ще трябва да си зададете въпроса за паството ви:
„Пътят към ада е постлан с добри намерения“

Атина, 14.07.2025 г.
Георгиос Анастасиу, богослов

Както писа СПЖ митрополит Тихик поиска от Вселенския патриарх да отмени решението за неговото низвергване, посочвайки тежки нарушения на устава на Кипърската църква и на международните правни стандарти. 

Прочетете също

В защита на Тихик: Празен храм в Никозия – протест срещу архиепископа

На празника на светите Отци IV Вселенски събор вярващите бойкотираха литургията на предстоятеля на Кипърската църква

Статия в Orthodox Times критикува патриарх Даниил. Какви са фактите?

Анализираме публикацията на йеромонах Никита и проверяваме твърденията за позицията на БПЦ по въпроса за ПЦУ

Архиепископ Маркел: Властите в Молдова водят война срещу каноничната Църква

В интервю за „Гласове“ архиепископът на Белци разкрива защо молдовските власти водят война срещу Православната църква

Серафим Роуз: Съвременният свят обожествява човека без душа

Книгата на Серафим Роуз „Човекът против Бога“ разкрива трите етапа на нихилизма и съвременната му „събудена“ форма

Йоанис Маркас: За митрополит Тихик и поведението на архиереите

Архим. Арсений: Украинският разкол е заплаха за цялото Православие

Разколът в Украйна, сближаването с униатите и мълчанието за екуменизма водят към всеправославна трагедия