П. Порфирий: Когато вярата пресъхне, става идеология, а чудото – украса
Симка: Сръбска патрирашия
На 17 август 2025 г. Негово Светейшество Сръбският патриарх Порфирий оглави светата Литургия в катедралния храм „Свети Архангел Михаил“ в Белград, предава сайтът на Сръбската църква.
Разказът (17:14–21) описва как един баща довежда при Христос сина си, обсебен от зли сили, които го хвърляли ту в огън, ту във вода. Учениците на Спасителя се опитали да помогнат, но не успели. Тогава Господ укорил маловерието им, изцелил момчето и обяснил, че „тоя род не излиза освен с молитва и пост“, а дори вяра колкото синапово зърно е достатъчна, за да стане невъзможното възможно.
Ние, православните християни, имаме словото на Евангелието като огледало, мерило и критерий. Затова няма нищо извън Евангелието и извън Христовото слово, което за нас може да бъде по-важно. Всичко се проверява чрез Христовото слово – и всичко добива смисъл или се превръща в пълна безсмислица в неговата светлина. В контекста на Христовото Евангелие говорим за живот, който трае сега и винаги, във вечни векове. За живот, който има не само отвъден продължителен смисъл и съществуване, но и живот, който след гроба – по-точно, след Второто пришествие Христово – е живот в изобилие, в пълнота и радост – каза патриарх Порфирий.
Той насочи вниманието към евангелския образ на бащата, чийто син бил обсебен от демонски сили:
Това обсебване от демонските сили засяга и тялото, което е опитът на Църквата през вековете, но и нещо, което днес потвърждава и науката. Опитът показва, че няма телесно разстройство, което да няма в себе си вътрешен – психогенен, а често и духовен корен. Обикновено външното проявление на някой телесен недъг подсказва, че и отвътре нещо в нас не е наред. И когато вече всичко изглеждало изгубено, бащата идва да търси помощ там, където има истинска помощ. Най-напред дошъл при апостолите, които се молили и правели всичко онова, което и по-рано вършели в присъствието на самия Господ, но този път без успех, без резултат.
Патриарх Порфирий поясни, че тази евангелска история е оставена именно за да ни връща винаги на верния път, а острите Христови думи към апостолите – „О, роде неверни…“ – се отнасят за всеки един от нас. Особено днес, за нас – православните сърби, те са актуални.
Всеки от нас трябва да сложи пръст на челото си и да се запита: доколко тези Христови думи се отнасят за мен? Там, където има вяра – има и изцеление, има и чудо. Проблемът е, че за нас вярата често е станала идея или идеология, а чудото – украса на нашите благочестиви разговори. Наскоро на Света Гора разговарях с един старец за вярата и чудото. Той каза: в нашето време чудесата секват, защото секва вярата. Когато дойдох на Света Гора в началото на XX век, чудеса имаше навсякъде – в селото, в семействата, между роднините, навсякъде и във всяко място. Чудото не беше литературна украса на нашите разговори, а плод на живата вяра, доверие в Христа – разказа патриархът.
И затова Господ пита бащата, който моли за изцеление на сина си: „Вярваш ли, че мога да сторя това?“ А той, познавайки себе си, отговаря: „Вярвам, Господи, помогни на моето неверие.“ Тоест, поне в последния миг искам да повярвам. А достатъчно е да имаме вяра колкото синапово зърно! Това е дребно, малко семе, но дава голям плод. Това е едногодишно растение, което израства като голямо дърво, на което, напомня Господ, птиците идват и свиват гнезда. Ако имаме дори толкова малко вяра, всичко е възможно и всичко около нас се превръща в чудо – подчерта патриархът.
Той още веднъж акцентира:
С пост и молитва се изгонват демонските сили. Напоследък често напомням и на себе си, и на вас, братя и сестри: нека не забравяме, че демонските сили съществуват. Дяволът съществува. И, разбира се, няма да бъдем съзнателни за това, защото няма да ни пречи тогава, когато сами тичаме по неговия път и вървим по неговите стъпки. Защо да ни закача, щом вече сме негови? Но когато зрънцето на нашата вяра започне да расте чрез пост и молитва, когато започнем да прилагаме евангелските наставления, тогава той се разбунтува, защото вижда, че и ние сме се пробудили, и вече не му е все едно. Когато застанем на пътя Господен, тогава изведнъж разбираме какво е жива вяра, какво значи пост и молитва. Тогава всичко около нас става чудесно, става чудо, и живеем в непрестанно съзнание за Божието присъствие между нас. Това е чудото – и то е единственото нормално. Чудото не е чуждо на човешката природа. То е естествено и нормално.
В катедралния храм „Свети Архангел Михаил“, чието строителство започва през 1837 г. по нареждане на княз Милош Обренович, на светата Литургия съслужиха на патриарха: Преосвещеният епископ лондонски и великобританско-ирландски Нектарий; протойерей Богољуб Остойич – предстоятел на катедралата; йерей Арсений Милованович; протодяконите Драган Радич, Радомир Вруйчинич и Дамян Божич; дяконите Николай Вукович, Василий Перич, Александър Джурович и Томислав Джокич. Пееше хорът на Първото белградско певческо дружество.
СПЖ припомня думите на о. Георги Калчу, че да не правиш добро, означава да вземеш страната на злото.
Прочетете също
П. Порфирий: Когато вярата пресъхне, става идеология, а чудото – украса
Сръбският патриарх Порфирий припомни, че дяволът съществува – всяка болест има духовен корен, а изцеление идва с пост и молитва