Адв. Александър Тодоров: Патриарх Даниил настоява за предмет "Религия" от любов към своя народ
Автор: адв. Александър Тодоров, магистър по теология
Изказванията против запознаването на децата с Божието слово в училище идват от две групи хора. Едните са противниците на Христа, които просто не желаят да се чува Неговото име, включително в учебните програми. Другата група са противниците на патриарх Даниил, които, макар и да са формално църковни хора, се изказват против въвеждането на предмета просто, просто за да бъдат опозиция на Негово Светейшество. А те са му противници, защото симпатизират на еретическите претенции на патр. Вартоломей да бъде източен папа, които патр. Даниил добре изобличи още когато беше Видински митрополит. Виждаме, че идеологията на неопапизма се превръща в твърда разделителна линия, както и трябва да бъде, когато се появи ново учение в Църквата – „трябва да има помежду ви разногласие, за да изпъкнат достойните между вас“ (1 Кор. 11:19). Това казва пред СПЖ адвокат Александър Тодоров - магистър по теология.
Цялото интервю с адвокат Тодоров по темите за разкола в Украйна, действията на константинополския патриарх Вартоломей и позицията на родната църква, очаквайте точно след седмица на нашия сайт. Тук публикуваме малка част, свързана с малобройната, но шумна съпротива срещу въвеждането на редовен предмет "Религия" в училищата.
Съпротивата е малобройна, дори можем да кажем незначителна – това са няколко човека, които се въртят в медиите, като тънко злословят похвалната образователна идея на МОН и на патриарха/Светия Синод. Но според социологическите проучвания около 69 % от населението одобряват въвеждането на предмета „Добродетели и религии“, защото виждат нуждата от елементарно Богопознание и от духовно-нравствено възпитание у най-младите, което съвременното семейство масово не може да им предложи. В този смисъл, прекрасно би било държавата да съдейства на Църквата и семейството във формирането на базова религиозна грамотност и в запознаването на учениците с добрия пример на националните ни герои и будители – всички без изключение изучавали Закон Божи.
Разбира се един час седмично Вероучение в училище няма автоматично да възроди България, ако ние – учители и учащи се, възрастни и деца - нямаме християнски живот. Духовната грамотност, която ще се преподава в училище, не изключва нуждата от лично общение с Бога, което изисква твърда борба със страстите и стремеж към придобиване на чисто сърце, а не само формалното въздържане от грях. Но всичко по реда си, все пак децата трябва да започнат отнякъде, и предложеният за връщане в програмата предмет може да бъде едно прекрасно начало.
БПЦ-БП не отстъпва от убеждението си, че няма по-висши добродетели, от тези, които са изложени в Евангелието и които са изпитани във вековете от живота на нашите предци. Нормално е именно Църквата да настоява за това образование не по други причини, а от любов към своя народ.
На критиците на патриарха бих искал да напомня, че нам е позволено да критикуваме архиереите само за грехове против богодаруваното ни свето Православие и за нищо друго - нека си припомнят книжката на архим. Серафим Алексиев „Самозваните съдници“, както и наставлението на св. Серафим Софийски Чудотворец: За ереси и за лошо отношение към Църквата можеш да осъждаш, а за всевъзможни нравствени немощи, дори за блуд, не осъждай никого, дори еретиците.
А и могат ли противниците-философи да дадат по-адекватен пример и средство за религиозно ограмотяване и нравствено възпитание на децата от християнските ценности, които - освен че са непреходни - са доказали огромната си роля за запазването на нашата национална идентичност и не са превъзхождани от никоя друга морална или философска система? Не могат да дадат, защото по-висша такава система или учение от Евангелието не съществува.