Въздвижение на Светия Кръст Господен – празник на победата и спасението
Снимка: plovdivskamitropolia.bg
На 14 септември Православната църква чества Въздвижение на Честния и Животворящ Кръст Господен – празник, който ни връща към славната история на най-святото знамение и ни призовава към поклонение пред Христовата жертва и победа.
Дванадесетте Господски и Богородични празника напомнят за събития от евангелската история. За разлика от тях, Въздвижение на Кръста възпоменава по-късни, но решаващи за Църквата събития – намирането на Кръста от св. царица Елена през 326 г., възвръщането му от персийски плен при император Ираклий през 628 г. и първото чудесно видение на св. Константин Велики.
Още в IV век Константин видял на небето сияещ кръст и надписа: „С това ще победиш!“. По свидетелството на Евсевий Кесарийски, сам Господ се явил насън на императора и му заповядал да изобрази знака на Кръста върху военните знамена. Победата над тиранина Максентий била разбрана като Божий дар, даден чрез Кръста.
По-късно св. Елена, майката на Константин, открива на Голгота трите кръста, скрити в земята. Чрез чудо – изцеление на болна жена и възкресение на мъртвец – бил разпознат Христовият Кръст. Йерусалимският патриарх Макарий го въздигнал високо, за да го види народът, и всички извикали: „Господи, помилуй!“.
През VII век Кръстът бил отнесен от персите, но император Ираклий след победата си го върнал тържествено в Йерусалим. Хрониките разказват как той се смирил и бос пренесъл светинята в храма „Възкресение Христово“.
Св. Йоан Златоуст нарича Кръста „оръжие против дявола, ключ на райските двери и опора на вярващите“.
Св. Андрей Критски пише: „Кръстът е възкресение за падналите, опора за стоящите, жезъл за слабите, послушание за благочестивите, слава за мъчениците и украшение за светците“.
Св. Йоан Дамаскин казва: „Чрез Кръста смъртта бе унищожена и Адам възстановен“.
Църквата отдава поклонение на Честния Кръст четири пъти в годината – на третата неделя от Великия пост, на Велики петък, на 1 август и на 14 септември. По древен обичай на Кръстовден се извършва водосвет и със св. Кръст свещениците ръсят домовете за благословение.
Особеност на празника е, че той е съпроводен със строг пост, дори ако се пада в неделя – знак, че Кръстът е не само победа, но и страдание, което всеки християнин е призван да понесе.
Въздвижение на Честния Кръст Господен ни напомня, че кръстът – някога символ на позорно наказание – е станал знамение на победата над греха и смъртта. Той е „пазител на вселената и слава на Църквата“.
Прочетете също
Катрин Уайтфорд към съда в Киев: Защитете закона, а не тиранията
Американската републиканка предупреди, че забраната на УПЦ ще лиши милиони вярващи от храмове и право на молитва
Епископ: Църквата изостави своите корени след Втория Ватикански събор
„Пролетта на Църквата“ така и не настъпи, а последва неизразим упадък, твърди Мариан Елеганти
Започна Вторият международен научен конгрес на списание „Теология“
В програмата са включени кръгли маси, изложба за св. Димитър и лекции за връзката между богословието и технологиите
Престави се в Господа ставрофорен иконом Васил Василев Коцев
От своето назначение през април 1982 г. до края на живота си о. Васил е на енорийско служение в столичния храм „Св. Георги Победоносец“
Епископ Йоан: Не външни врагове, а страстите ни поробват
В Костенец владиката оглави вечерня и литургия със Зографската икона на св. Георги, като благослови вярващите и призова към живот в тайнствата на Църквата
Среща на патриарх Даниил с Вселенския патриарх Вартоломей в Солун
Двамата патриарси обсъдиха духовните връзки, богословското образование и надеждата за откриване на Халкинската школа