Православен подем в Америка – интервю с митрополит Йона от САЩ
Снимка: СПЖ-САЩ
„Православието предлага радикална свобода – свободата да вършиш Божията воля. Без това човек няма нищо“, казва митрополит Йона (Пафхаузен) в интервю за колегите от СПЖ–САЩ. Той говори за бързия растеж на православните мисии в Американския Юг, за жаждата на младите хора за автентична вяра и за необходимостта новите общности да се изграждат със смирение, единомислие и умереност.
АТЛАНТА. В края на юли 2025 г. митрополит Йона (Пафхаузен) отслужи богослужения в православния храм „Св. Мария Египетска“ в Атланта, където ръководи няколко ръкоположения в подкрепа на разрастващата се вълна от православна мисионерска дейност в Американския Юг. Той представляваше своя предстоятел – Негово Високопреосвещенство митрополит Николай, Първоиерарх на Руската задгранична църква (ROCOR) – и беше посрещнат от жива, бързо растяща общност под духовното ръководство на архимандрит Джон Таунсенд, предстоятел на храма и игумен на скита „Светите старци от Оптина“.
Владика Йона отдели време за специално интервю за кореспондента на СПЖ в Атланта, като сподели своите наблюдения за растежа на Православието в южните щати на САЩ.
– Владико, какъв ръст на Православието наблюдавате в Юга през последните пет години?
- Ръстът е голям, макар и не толкова в големите градове или в старите етнически енории, а по-скоро в общности на новопокръстени, често в по-малки градове. Например в град Льонор, щата Тенеси. Моята собствена енория в окръг Стафорд, Вирджиния, буквално експлодира като брой вярващи. Има енории, където по едно и също време има по 40–50 оглашени; след кръщението им идват още толкова нови хора.
Това движение е водено най-вече от млади мъже, които търсят стабилност, автентичност, място, където да бъдат обичани и приети, където някой да ги поеме под крилото си и да ги въцъркови. Мисля, че това е съвършено подходящо за православното служение. Такава е традицията на Православието.
– Как според Вас Православието може да помогне на млади американци, напуснали своите инославни изповедания, да се върнат към вярата?
- Православната църква е напълно стабилна. Това е единствената църква, която е стабилна. Дори Римокатолическата постоянно се променя и прави всякакви нововъведения – няма стабилност, въпреки че административно е добре организирана. Протестантските общности пък съвсем са се отклонили и много от тях просто изчезват.
От моите наблюдения, младите хора основно гледат към Православието и Римокатолицизма. Разбира се, ние бихме желали да дойдат в Православната църква, но те търсят едно и също: стабилност и автентичност. Православието не е легалистично по своята същност – има хора, които го изопачават в легализъм, но самата му природа не е такава. Римокатолицизмът е дълбоко легалистичен, и ако някой иска това – нека. Но според мен Православието е пътят към все по-дълбоко лично познание на Бога и съединение с Него, което е самият смисъл на християнството.
Православието не е просто знание за Бога, а лично познание на Бога. Мнозина идват в Православието и заради други причини – търсят общност, приятелства, някаква сигурност. Понякога това са фалшиви представи, от които впоследствие израстват, но основното, което Православието дава, е радикална свобода. Това не значи липса на догмати, канони и църковен ред, а че в техните рамки човек има истинска свобода – свободата да върши Божията воля. Ако я имаш – ти си свободен; ако я нямаш, както е на Запад, нямаш нищо. А хората искат смислен живот, не празнота.
– Какво трябва да правят православните християни в Юга, за да разпространяват вярата и да започват мисии там, където Православието още няма силно присъствие?
- Прекарал съм години като организатор на мисии и продължавам да се занимавам с това. Най-важното е да се събере група хора, отдадени на Христос и на вярата, решени да изградят църква. Това изисква всяка последна стотинка и всяка последна минута, но си заслужава. Литургичният и материалният аспект са важни, но най-същественото е изграждането на отношения между единомислени хора.
Ако всички са отдадени на Христос, всичко ще се подреди и ще успее. Ако всеки гони своя лична програма – няма да стане. Много е важно да се избягва всякакъв фанатизъм или крайно рвение. Може да наречете фанатици протестантите, но ние не сме такива. Ние следваме думите на свети Бенедикт, велик отец на Църквата: „Умереност във всичко“. Ако се увличате по някакви емоционални или романтични идеи за това какво значи да бъдеш православен, ентусиазмът няма да трае дълго. Но ако трезво търсите Бога, това ще ви води все по-дълбоко в общението с Него.
Това означава молитва, пост, аскетичен труд, често изповядване, редовно причастяване, и стремеж целият ви живот да се превърне в търсене на Бога. Това е Православието – и това е пътят, по който то ще ви води.
– Коя е личната молитва, която Ви вдъхновява най-много в ежедневието?
- Иисусовата молитва.
– За незапознатите – бихте ли обяснили какво е „Филип Лъдуел Фелоушип“ и за какво ще бъде посветена тазгодишната конференция през септември?
- Радвам се, че питате. Православното братство „Филип Лъдуел III“ ще проведе своята годишна конференция на 6 септември в Стафорд, Вирджиния, в храма „Св. Герман Аляскински“, където аз служа. Темата е „Люлката и горнилата“ – и това в същност е Православието: люлка и горнило на християнството. („Люлката и горнилото“ (The Cradle and the Crucible) – метафора, използвана от митрополит Йона, за да опише Православието като едновременно извор и начало на християнската вяра (люлката) и място на изпитание и духовно закаляване (горнилото). В английския оригинал crucible означава съд или пещ, в която металите се топят и пречистват при висока температура. Преносно се използва за процес на изпитания, които пречистват и укрепват. На български думата „горнило“ има същия двоен смисъл – буквално „пещ за топене на метали“ и преносно „място или период на тежки изпитания, в които човек или общност се пречистват и закаляват“. Бел.ред.)
Ще имаме чудесни лектори – успяхме да поканим отец Търбо Куолс, ще участва Джей Дайър, както и други утвърдени имена. Ще се говори за историята и наследството на Филип Лъдуел – първия американски православен християнин – и особено за засаждането на мисии в Юга, за особеностите на южната култура и за това защо този регион е толкова отворен за Православието. Убеден съм, че ще бъде много полезна конференция.
Биографична бележка:
Митрополит Йона (Пафхаузен) е игумен на манастира „Св. Димитрий Солунски“ и предстоятел на храма „Св. Герман Аляскински“ в Стафорд, щата Вирджиния. След като е бил предстоятел на Православната църква в Америка (OCA), се оттегля в Руската задгранична църква (ROCOR), където продължава активно да се занимава с образователна и мисионерска дейност.
СПЖ припомня думите на отец Джозая Тренъм, че все повече американци се обръщат към православието.
Прочетете също
Митрополит Тихик трябва да бъде оправдан, за да остане доверието във Фенер
Отец Ламброс Фотопулос предупреждава за опасен прецедент в гръкоезичното православие
Президентът и патриархът дадоха началото на похода "Рилският Чудотворец“
Според Негово Светейшество маршрутът е доста популярен. Румен Радев изрази надежда инициативата да привлече хиляди поклонници от България и чужбина
Една от най-старите богословски школи във Великобритания прекрати дейност
Финансови трудности и прекратено финансиране доведоха до несъстоятелност на колежа, основан от Чарлз Х. Спърджън през 1856 г.
Подготовката за Тържеството на Владичицата
Постът като караул пред Божията Майка – духовна и телесна подготовка за Успение Богородично
Част от братството на Синайския манастир отстрани архиепископ Дамян
52-годишното управление на архиепископа прекъснато; той говори за „църковен преврат“ и опасност за единството на обителта
Начало на Богородичния пост
Двуседмичният пост подготвя вярващите за празника Успение на Пресвета Богородица на 15 август