Гръцки митрополит настоя за събор по украинския църковен въпрос

На богословска конференция в Пирея, посветена на проблемите около Православната църква на Украйна (ПЦУ), митрополитът на Пирея Серафим – един от най-известните гласове на традиционното православие в Гърция – заяви, че реабилитацията на Филарет Денисенко и Макарий Малетич е невалидна, предаде кореспондент на СПЖ, като конференцията бе излъчвана на YouTube канала на СПЖ в Гърция. Филарет е бивш митрополит на Киев, низвергнат през 1992 г. и анатемосан през 1997 г. за разкол и неподчинение на Руската православна църква. Макарий е ръководител на бившата Украинска автокефална православна църква – неканонична структура, обединена с Киевската патриаршия преди създаването на ПЦУ. Митрополит Серафим подчерта, че при възстановяването им са допуснати тежки канонични нарушения. Той припомни, че и самият патриарх Вартоломей по-рано е признавал низвержението и анатемата над Филарет. Липсата на покаяние у възстановените, посочи архиереят, прави връщането им в църковното общение невалидно. Поради това и предоставянето на автокефалия на ПЦУ е, според него, недействително, тъй като е дадено на структура без канонична легитимност.

Митрополит Серафим направи подробно изложение относно сериозните канонични нарушения, извършени при реабилитацията на ръководителите на украинските разколнически структури. В изказването си архиереят обяви за невалидни решенията за възстановяване на Филарет Денисенко и Макарий Малетич заедно с техния клир. 

„Вселенската патриаршия възстанови в каноничен ред всички тези разколнически църковни групировки с техните ръководители, чийто каноничен статут бе признат и от Гръцката църква, без да има гласуване по този въпрос“, отбеляза митрополит Серафим, критикувайки начина, по който е било взето решението.

Архиереят изложи подробно каноничната история на ключовите фигури в украинския разкол. Филарет Денисенко е низвергнат през 1992 г. за непокорство, а впоследствие е анатемосан за създаване на разкол и други антиканонични действия. Владика Серафим прочете писма на Вселенския патриарх до Московската патриаршия от 1992 и 1997 г., в които се потвърждава съгласието с низвержението и анатемата срещу Филарет. Що се отнася до Макарий Малетич, митрополитът подчерта, че той е оглавявал самопровъзгласена структура със съмнително канонично основание.

Особено внимание митрополитът обърна на отсъствието на покаяние от страна на възстановените лица. Той подчерта, че според светоотеческата традиция, покаянието е задължително условие за възстановяване в църковното общение. „Включването в единството и общението на Църквата предполага непременно дълбоко вътрешно преживяване и искрено изразяване на покаяние от страна на възстановявания човек или общност“, заяви владиката.

Митрополит Серафим подчерта, че „изискването за покаяние не може да бъде отменено от никое институционално лице или орган на Църквата. Не съществува никаква икуменическа икономѝя, която да може да обезсили или премахне необходимостта от покаяние“.

Той също така спомена за съмнителни личности в обкръжението на украинските разколници, включително т. нар. „православен епископ Винцентий Чекалин, осъден за педофилия и излежал присъда в Австралия“.

Митрополитът припомни, че самият Вселенски патриарх Вартоломей в писмото си от 1992 г. е признавал законността на низвержението на Филарет от Московската патриаршия и е призовавал да не се поддържа никакво църковно общение с него. В писмото от 1997 г. относно анатемата над Филарет, патриархът пише: „След като получихме известие за анатемосването, уведомяваме за това иерархията на престола и настояваме да няма никакво църковно общение с него“.

Митрополит Серафим изтъкна също и каноничните проблеми около самата процедура по „възстановяване“. Според него, съгласно каноничното право, решенията на патриаршески събори могат да бъдат преразглеждани единствено от Вселенски събор, а не от друг патриаршески синод. „Правото да се разглежда делото на монаха Филарет Денисенко и останалите след решенията на Московската патриаршия принадлежи единствено на Вселенски събор“, подчерта митрополитът.

В заключение, според Пирейския митрополит, „решенията за възстановяване на низвергнати, анатемосани и неръкоположени лица от двете разколнически украински структури са напълно недействителни“. Това от своя страна обезсилва и самото предоставяне на автокефалия на т. нар. ПЦУ, тъй като тя е предоставена на „невалидна канонична църковна структура“.

Митрополит Серафим призова за разглеждане на украинския въпрос на всеправославно ниво, подчертавайки необходимостта от строго спазване на каноничните норми и светоотеческите традиции при разрешаването на толкова сериозни църковни въпроси.

 

Прочетете също

Катрин Уайтфорд към съда в Киев: Защитете закона, а не тиранията

Американската републиканка предупреди, че забраната на УПЦ ще лиши милиони вярващи от храмове и право на молитва

Епископ: Църквата изостави своите корени след Втория Ватикански събор

„Пролетта на Църквата“ така и не настъпи, а последва неизразим упадък, твърди Мариан Елеганти

Започна Вторият международен научен конгрес на списание „Теология“

В програмата са включени кръгли маси, изложба за св. Димитър и лекции за връзката между богословието и технологиите

Престави се в Господа ставрофорен иконом Васил Василев Коцев

От своето назначение през април 1982 г. до края на живота си о. Васил е на енорийско служение в столичния храм „Св. Георги Победоносец“

Епископ Йоан: Не външни врагове, а страстите ни поробват

В Костенец владиката оглави вечерня и литургия със Зографската икона на св. Георги, като благослови вярващите и призова към живот в тайнствата на Църквата

Среща на патриарх Даниил с Вселенския патриарх Вартоломей в Солун

Двамата патриарси обсъдиха духовните връзки, богословското образование и надеждата за откриване на Халкинската школа