„Духът съзижда Църквата“: Отец Илиян за енорията като общност
В сърцето на столичния квартал Лагера, в храм „Рождество Богородично“, отец Илиян Алексиев гради своята енория с търпение, постоянство и любов. Според него всичко започва от желанието на свещеника да бъде близо до хората и да отговаря на техните духовни нужди. „Отците трябва да обръщат внимание на всеки човек, с разбиране и отговорност“, казва той. Енорията не е просто съвкупност от хора, а живо тяло, което се нуждае от грижа, съгласие и обща посока. Спасителят е пример за добрия пастир, а свещеникът трябва да го подражава в служението си. Възпитанието в благоговение, обучението в основите на вярата и поведението в храма са част от това пастирско дело. Децата също са част от енорията – с тях трябва да се работи с любов, а не със забрани. „Важно е децата да обичат храма, да го усещат като свое място“, подчертава отец Илиян. Грижата за храма се споделя – вярващите сами търсят начини да помогнат, без да бъдат молени. И в малките неща – от дареното цвете до стенописа – живее духът на общността.
– Отче, как се изгражда енорийска общност в днешно време, особено в градските църкви?
- Енорийската общност може да се създаде най-вече под ръководството и с желанието на самия енорийски свещеник или на енорийските свещеници. Оттам започва всичко. Ако те имат това желание, нещата ще се случат. Ще започне работа индивидуално – на всеки ще се обръща внимание. Ако някой иска да попита нещо, трябва да му се отговори. Ако има проблем или нещо суеверно, отците трябва да се отнесат с внимание. И това внимание трябва да бъде адекватно – отговорността на свещеника е да отговаря на всички видове въпроси – от най-елементарните до най-дълбоките.
– А има ли дълг свещеникът да учи хората на благоговение в храма?
- Разбира се. Имаме едно четиво – от Евангелието според Матея, което се чете на всяко кръщение. Там Христос казва: „Идете и научете всички народи, като ги кръщавате и като ги учите да пазят всичко, което съм ви заповядал“. Тоест, преди и след кръщението, задължение на свещеника е да поучава. Това е благодатен дълг. В някои традиции – и в Гърция, и в Русия – свещеникът дори по време на Литургия понякога спира, за да напомни на енориашите как да се държат, ако има прекалено голям шум, например.
– А какво става, когато енорията стане прекалено голяма?
- Тогава става по-трудно да се проповядва и поучава по време на богослужение. Всички имат различни нужди, някои искат повече внимание, а времето не може да се разтяга безкрайно. Затова се обособяват отделни моменти или пространства, в които докато едни се молят, другите да бъдат обгрижени по различен начин. Важно е всичко това да става в единомислие.
За да бъде една енория добра, всички свещенослужители трябва да мислят като един, да гледат в една посока и да водят стадото в една посока. Ако започнат разногласия, ако има разделение, тогава – както казва Христос – всяко царство, разделено в себе си, не може да устои. Това се е случвало и в историята на Църквата, и в държавата ни. Не бива да рушим делото, което сам Господ ни е поверил.
Господ е истинският Пастир – добрият Пастир. Всеки от нас, свещениците, трябва да бъде пастир – да води стадото към добри пасбища, да го предпазва от вълци. Всеки има различен подход – един минава по едно място, друг по друго – важното е да се върви през една и съща врата. Сам Спасителят казва: „Аз съм вратата“. И пастирът, който не води през тази врата, който разпръсне стадото или остави овцете без грижа, не е пастир, а наемник. Истинският пастир познава овцете си по име, вика ги и те го следват.
В днешно време има много изкушения, много индивидуализъм. А Спасителят говори за стадо. Там, където са повечето, накъдето вървят, там трябва да вървим и ние – заедно. Това е вътрешен християнски инстинкт. Жезълът на Моисей, който в Църквата е станал архиерейска тояга – гегата на пастира – е символ на това пастирско водителство. Ако някоя овца тръгне встрани, пастирът я връща – не с насилие, а с грижа.
– Какво е отношението ви към пристъвието на деца в храма? Много вярващи се смущават от шум или игри.
- Аз съм виждал всякакви подходи – от забрана и изгонване до пълна свобода. В нашата енория следваме средния път. Родителите трябва да дават пример – с любов, без забележки. Сам Господ е казал: „Оставете децата да дойдат при Мене“. Разбира се, храмът не бива да се превръща в площадка. Но децата трябва да го обикнат, да искат да идват. И при нас е така – питат бабите си: „Кога ще ходим на църква?“ Това е съвсем различно от времето, когато децата се е налагало да бъдат насила водени.
– Идват ли хора при вас с желание да помагат?
- Всичко, което виждате тук, е плод на такива хора – на тяхната вяра и желание. Не ми се е налагало да прося или да моля. Хората сами идват и искат да участват, да оставят нещо от себе си. Моят подход винаги е бил такъв – когато някой дари нещо, то остава видимо, осезаемо. Вижда се в стенописите, в утварта, в градината – всяко растение е от различен човек.
– А въпросът с местата за сядане в храма – има ли възможност да бъдат повече или това не е в православната традиция?
- Да, в нашата църква има такава практика. Имаше период на ограничения – по време на ковид-кризата и поради вътрешно изписване на храма, когато столовете бяха намалени. Но сега всичко е възстановено. Обясняваме на хората, че има определени моменти по време на богослужението, когато е редно да се седи. Не е необходимо човек да стои прав през цялата служба, особено ако не може. Но има и моменти, в които е редно да стоим в молитвено благоговение.
Прочетете също
Щети по три манастира установи проверката след вчерашното земетресение на Света гора
Повредите не са критични, но експерти настояват за спешни укрепителни мерки на Атон
Киевската управа постави ЛГБТ дъгата на герба със св. Архангел Михаил
Администрацията отбеляза Месеца на прайда със символична смяна на профилната си снимка, която предизвика остри реакции
Патриарх Даниил: Днес по цялата земя Божият народ заявява своето единство
На Петдесетница Църквата се ражда в Светия Дух, но истинското ѝ единство започва със сърдечното обръщане към Бога
Поморие - столица на православната музика
XXI Международен фестивал на православната музика „Св. Богородица - Достойно есть“ - Поморие, 2025
Петдесетница – Рожденият ден на Христовата Църква
„И внезапно стана шум от небето, като че идеше силен вятър, и изпълни цялата къща, където седяха“ (Деян. 2:2)
„Духът съзижда Църквата“: Отец Илиян за енорията като общност
Енорията се гради с лична отговорност, любов към хората и вярност към Христос