Бог е създал нашата Вселена, доказва български учен и предлага облог

Снимка: СПЖ

„Предлагам бутилка френски висококачествен коняк на онзи учен, който успее да опровергае моя „Аргумент за съществуването на Бога“ – заяви пред Съюза на православните журналисти биологът и богословът Валентин Велчев. Аргументът му, преведен на руски и английски език, съчетава математична част, основана на теорията на множествата, и емпирична част, базирана на данни от молекулярната биология, физиката на елементарните частици и наблюденията на телескопа „Джеймс Уеб“. Според Велчев тези научни факти показват, че случайното възникване на нашата Вселена е практически невъзможно. Всеки, който иска да изпрати опровержение или мнение, може да го направи на имейл: velchev.unilibub@abv.bg.

От времето на Просвещението в западния свят се правят усилия да се разделят науката и християнството. До голяма степен това е постигнато чрез въвеждането на т.нар. методологически материализъм в науката – възглед, според който трябва да се търсят само естествени причини за природните феномени. На пръв поглед посоченият метод изглежда като правилен подход, защото така учените могат да контролират взаимно своите резултати. Но тук всъщност е заложена добре прикрита идеология, която не оставя място за Бога, т.е. за интелигентно действие и планиране. Нека припомним обаче, че целта на науката не е да намери естествени причини, а да ни разкрие обективната истина.

Затова е необходимо науката да остане отворена и за такива възможности. Дори най-известният от войнстващите атеисти, Ричард Докинс, признава, че проблемът за сътворението на света от Бога е актуален въпрос и има своето място в науката, макар все още да остава без отговор. В книгата си „Делюзията Бог“, той пише: „Присъствието или отсъствието на подобен творчески свръхразум (т.е. Бог) безспорно е научен проблем, независимо че поне за момента не намира практическо решение“. Имплицитно Докинс заявява, че трябва да се търсят научни данни, които да покажат дали въпросът за съществуването на Бога може да бъде сериозно аргументиран и евентуално да получи емпирично потвърждение. Именно на това предизвикателство се опитвам да отговоря, макар то да не е ново, а през цялото време стои пред философията на науката.

Историята накратко е следната. През 2010 г. излезе книгата „Великият дизайн“ на Стивън Хокинг и Ленард Млодинов, която предизвика разгорещен обществен и религиозен отзвук, първо във Великобритания, а по-късно и по целия свят. В нея се твърди, че Бог не е необходим за появата на Вселената – природните закони и взаимодействията между частиците са напълно достатъчни, за да се обясни еволюцията на галактиките и на живота на Земята. По такъв начин, идеята за Бога трябва да се „изреже“ от научната картина на света според правилото, известно като „бръснач на Окам“.

След като се запознах с натуралистичната им концепция, започнах работа по книгата „Великият Дизайнер. Задочен дебат със Стивън Хокинг“, опитвайки се да покажа, че поне в три области – подреждането на галактиките, абиогенезата (появата на живота от неорганичната материя) и еволюцията на видовете – случайността има своите граници, които не могат да бъдат преодолени чрез чисто естествени механизми. Този труд бе моята обширна реакция на тезите на Хокинг и Млодинов, като въз основа на него написах статия, озаглавена „Научен аргумент за съществуването на Бога“, която изпратих до Руската академия на науките (РАН).

Рецензентите – професори и академици, възпитани в традициите на диалектическия материализъм от съветско време – изрично подчертаха, че позицията ми действително е изрядна от гледна точка на науката. В тяхната рецензия беше признато и, че за първи път е бил опроверган главният контрааргумент на материализма и натурализма – този за Мултивселена, който досега се противопоставяше на „Антропния принцип“ (т.е. че Вселената е специално създадена за човека). Това само по себе си е значителен пробив, защото креационизмът (в американския му вариант) навсякъде се приема за псевдонаука, т.е. ако се бях придържал към него, статията щеше да бъде отхвърлена. А е необходимо да припомня още, че до този момент спорът за съществуването на Бога винаги се е водил основно чрез философски аргументи – космологичен, телеологичен, онтологичен и др. – които поради теоремата на Гьодел не успяват да постигнат строга научна верификация. Единствената им препоръка беше да опиша сложността на някоя от физичните структури, което допълнително направих, като се спрях на конструкцията на Млечния път.

Нека да поясня. Аргументът за съществуването на Бога, който предлагам, се състои от две части – математична и емпирична. Математичният апарат се основава на теорията на множествата, разработена от Георг Кантор. Понеже кардиналното число на множеството на реалните числа (отговарящо на настройките на физичните константи) е безкрайно по-мощно от кардиналното число на множеството на естествените числа (с което можем да означим броя на възможните вселени), то следователно шансът нашият свят да възникне случайно е практически нулев. Като се вземат предвид обаче парадоксите в теорията на множествата и теоремата на Курт Гьодел за семантичната непълнота на логиката и математиката, се оказва, че не може да бъде изведено строго доказателство само на тяхна основа. Например, Уилям Лейн Крейг представи космологичен аргумент, базиран на ислямската традиция Калам, който предизвика мащабен дебат, но понеже този аргумент е предимно философски (с незначително използване на математика), споровете около него бързо влязоха в задънена улица.

Затова всеки учен, който желае да опровергае в публичен дебат изведения аргумент за съществуването на Бога ще трябва да успее да отхвърли както математичната, така и емпиричната му част. Емпиричната част е свързана с устройството на живите организми, с експериментите в Големия адронен колайдър, както и наблюденията на първите еони от раждането на Вселената. Тоест включени са данни от молекулярната биология, физиката на елементарните частици, а така също и последните открития на телескопа „Джеймс Уеб“, който засече твърде големи и зрели галактики още в най-ранните зори на времето. Тези галактики съдържат не само хелий, но и други химични елементи от таблицата на Менделеев, което не би могло да се обясни чрез наличните природни закони, а води до извода, че задължително е необходима външна разумна намеса.

Статията е преведена на български, руски и английски език (виж линковете под текста). За съжаление не успях да проведа този дебат със Стивън Хокинг, защото точно в деня, в който завърших книгата си, той почина. Съавторът му Ленард Млодинов обаче е жив и също би могъл да участва. Ако „аргументът“ бъде потвърден, ще можем по-нататък да говорим за първото „научно доказателство за съществуването на Бога“.

Да се мисли за разумен Творец е напълно логично. Редица учени например допускат, че „нашата Вселена може да е създадена при рутинен лабораторен експеримент на студент по физика от някоя напреднала цивилизация“. С други думи, не е задължително светът да е създаден от християнския Бог. Затова подготвям следваща част, в която ще изтъкна защо разумният Творец трябва да бъде отъждествен с Бога, Който се открива в Библията.

Въпреки всички аргументи и доказателства, обаче, ние можем да останем безразлични към Бога или дори враждебни – поради наличието на толкова страдания и зло в природата и човешкото общество. Християнството обаче ни учи, че Бог не е наш враг – напротив, Той е понесъл тежки мъчения на кръста за изкуплението на човечеството. Злото идва от нашата грехопаднала природа, но Бог желае разкаянието и спасението на всеки един от нас.

Посоченият аргумент цели да събори една от най-здравите крепости в съвременното мислене – убеждението, че Бог не е необходим, а мирозданието може да възникне и да се самоорганизира по чисто естествен, еволюционен път. Както казва свети апостол Павел: „Оръжията на нашето воюване не са плътски, а силни чрез Бога за събаряне на крепости; защото с тях ние събаряме (фалшивите) помисли на човешкия ум“. (2 Кор. 10:4)

Аргументът на Валентин Велчев е достъпен на руски език, на английски и на български.

Както писа СПЖ ученият с най-висок IQ в света изповяда Христос.

Прочетете също

30 години от „Буря“: Патриарх Порфирий призова за единство и прошка

В Сремски Карловци патриархът почете жертвите от операция „Буря“ и призова за преодоляване на омразата

Патриарх Вартоломей: Нека мирът възтържествува в Украйна и Газа

В Неохори на Босфора патриарх Вартоломей откри седмото издание на културния фестивал „Θεοτόκεια“ с фотоизложба и духовно послание

Бог е създал нашата Вселена, доказва български учен и предлага облог

Валентин Велчев предлага бутилка елитен коняк на учен, който успее да обори неговото научно доказателство за Бога

Митрополит Пахомий възведе архим. Доситей за наместник в Берковица

Йеромонахът от Лопушанския манастир „Св. Йоан Предтеча“ получи архимандритска офикия и ново служение

Митрополит Киприан отслужи Литургия в Потопената църква

Богослужението край яз. „Жребчево“ събра вярващи в храма „Св. Йоан Рилски“ – символ на вярата и паметта

В Германия се проведе православна конференция за духовния живот

В с. Унтеруфхаузен близо до Фулда теми бяха молитвата, постът, тайнствата и борбата с греховните страсти