Православни християни за Палестина: Заличават християнството в Газа
Джоузеф Галиано пред СПЖ – САЩ: Израелската армия унищожава светини и принуждава към изоставяне на храмове
„Заедно с вече убитите три процента от християнското население от началото на войната – каза Джоузеф Галиано от "Православни християни за Палестина"– тези действия на израелската армия подсказват за целенасочено усилие да бъде заличена палестинската християнска идентичност в Газа чрез принуждаването към изоставяне на историческа църква без обещание за завръщане.“ Интервюто е взето от екипа на СПЖ – САЩ.
Следва цялото интервю:
- Какво е настоящото положение на християните в Газа?
- Към септември 2025 г. израелската армия е наредила на всички граждани на град Газа да се евакуират, включително и на енориашите на гръцката православна църква „Св. Порфирий“. За още по-голямо унижение министърът на отбраната на Израел, Израел Кац, заяви, че „град Газа… ще стане Рафа и Бейт Ханун“, визирайки два града, които бяха преди това разрушени в израелска военна кампания. Това, разбира се, пряко засяга енориашите на „Св. Порфирий“ – третата най-стара църква в света – както и цивилните от всички вероизповедания (възрастни, жени, деца), които се укриват в църквата от началото на войната.
Гръцкият православен патриарх на Йерусалим Теофил III и неговият латински събрат кардинал Пиербатиста Пицабала публикуваха съвместно изявление, за да привлекат внимание в световен мащаб към този проблем и да осъдят принудителното масово разселване на цивилни. Заедно с вече убитите три процента от християнското население от началото на войната, тези действия на израелската армия подсказват за целенасочено усилие да бъде заличена палестинската християнска идентичност в Газа чрез принуждаването към изоставяне на историческа църква без обещание за завръщане.
Въпреки тези възпиращи фактори, много християни в Газа смело отказват да напуснат. Някои вярват, че евакуацията е „смъртна присъда“. Както Теофил и Пицабала написаха в своето изявление:
„От началото на войната гръцкият православен комплекс „Св. Порфирий“ и комплексът на „Светото семейство“ са убежище за стотици цивилни. Сред тях са възрастни хора, жени и деца. В латинския комплекс от много години приютяваме хора с увреждания, които са под грижата на мисионерските сестри на милосърдието. Подобно на другите жители на град Газа, бежанците, живеещи в тези места, ще трябва да решат според съвестта си какво ще предприемат. Сред потърсилите убежище в стените на комплексите мнозина са изтощени и недохранени поради изпитанията на последните месеци. Напускането на град Газа и опитът да се избяга на юг би бил нищо по-малко от смъртна присъда. Поради тази причина духовниците и монахините решиха да останат и да продължат да се грижат за всички, които ще останат в комплексите.“
Изключително важно е да се повиши осведомеността за страданията на палестинските християни, за да се получи подкрепа в целия свят и да се развенчае разпространяваният от християнския ционизъм разказ, че Израел защитава малцинствата, докато всъщност извършва жестокости.
- Разкажете ни за Вашата организация „Православни християни за Палестина“!
„Православни християни за Палестина“ (Orthodox Christians for Palestine, OCP) е хуманитарно движение, започнато от членове на различни православни юрисдикции. Ние вярваме, че Православната църква може да играе критична роля за постигането на траен и истински мир и нашата общност не може да остане безмълвна или да игнорира страданията на православните християни в Палестина, както и на вярващите от други религии. Конкретно сме насочени към действия като работа с архиереи и свещеници, за да се споменава Палестина или Газа по време на Великия вход в Божествената литургия, набиране на средства за хуманитарни нужди, подкрепа за палестински деца, доведени в САЩ за медицинско лечение, информиране на енориашите в православните църкви относно актуалната ситуация в Палестина, подкрепа за стипендии на студенти от Газа за обучение в американски университети и участие в междурелигиозни инициативи за справедливост и мир.
OCP осъжда насилието и от двете страни, включително зверствата, извършени от Хамас на 7 октомври. Същевременно подчертаваме, че невинните палестинци са и винаги са били непропорционално засегнати от този конфликт от самото създаване на съвременната държава Израел.
- Как възникна OCP?
- OCP почувства, че е необходимо по-ясно изразяване на позиция в рамките на Православната църква в защита на нашите страдащи палестински братя и сестри. Повечето от нас идват от Антиохийската православна църква, която има горда традиция на архиереи, включително митрополит Филип, застъпващи се лично пред президенти за съдбата на палестинския народ.
Тъй като демографският състав на Антиохийската православна църква значително се промени през последните години с повече новообърнати от различен произход (вместо исторически предимно арабски), сметнахме, че има възможност да се повиши осведомеността и да се развенчаят често срещани заблуди сред новодошлите.
Освен това Православието има дълга история на активно заставане редом до потискани и жертви на насилие хора, от различни религиозни и етнически среди. Например архиепископ Дамаскинос на Гърция беше единственият ръководител на европейска църква, който осъди окончателното решение на Хитлер за евреите. Той издаваше фалшиви кръщелни свидетелства на евреи, което им позволи да се укрият, и нареди на свещеници и монахини да ги скриват от нацистите.
Когато германското ръководство го заплашва с екзекуция, той дава могъщ отговор, който отеква десетилетия: „Нашите ръководители ги обесят, не ги разстрелват. Моля, уважавайте нашите традиции.“ До днес той е почитан в Градината на праведните в израелския музей на Холокоста „Яд Вашем“.
Нашата надежда е примери като този да ни вдъхновят да излезем от безразличието и да мобилизираме нашите общности в помощ на нашите изтерзани християнски и мюсюлмански палестински братя и сестри.
- Кога за първи път осъзнахте страданието на нашите палестински братя и сестри?
- Докато много хора осъзнаха страданието на палестинците едва напоследък, главно заради разпространяването на ужасяващи сцени от Газа в социалните мрежи, членовете на нашата група се занимават с този въпрос от десетилетия. За всеки читател, който иска да разбере повече за историята на този конфликт, горещо препоръчваме книгата „Стогодишната война срещу Палестина“ от Рашид Халиди.
- Каква е ситуацията на Западния бряг?
Докато общественото внимание е насочено главно към зверствата в Газа, положението на Западния бряг се влошава и много палестинци се страхуват от това, което предстои. Като цяло ситуацията може да се опише като прикрито етническо прочистване чрез, но не само, насилие от заселници, разрушаване на домове, принудително разселване, ограничаване на придвижването и конфискации на земя. Ето само няколко скорошни примера за читателите:
Това лято израелски заселници нападнаха последното напълно християнско село в Палестина – Тайбе, и подпалиха историческата гръцка православна църква „Св. Георги“ (Ал-Хадр), домове и маслинови горички. Израелското правителство наскоро даде одобрение за спорен проект, който би откъснал Западния бряг от Източен Йерусалим – и двете палестински територии. Това би разделило Западния бряг на две, би ограничило движението на палестинците да виждат своите близки или да пътуват за работа или медицински грижи и още веднъж би показало намаляващия и разпокъсан контрол на палестинците върху тяхната историческа земя. От октомври 2023 г. Израел ескалира подчинението на Западния бряг чрез още по-строги ограничения върху придвижването на палестинците чрез произволно насилие на контролно-пропускателни пунктове, наблюдение и колективни наказания за престъпление, извършено от един палестинец. Това се утежнява от несправедлива правна система, при която израелските заселници са подчинени на израелското гражданско право, а палестинците – на военно управление, където гражданските и човешките права рядко са защитени.
- Как читателите ни могат да научат повече и да подкрепят Вашата работа?
- Бихме поканили читателите да научат повече за „Православни християни за Палестина“ и да ни последват в социалните мрежи. Освен това можете да гледате нашето интервю по Orthodox Christian TV.
СПЖ писа по-рано за срещата на Йерусалимския патрирах Теофил с турския президент Ердоган за защита на свещеното наследство.