Игуменът на Буххаген: Православната вяра спасява народите от разпад

Интернет може да служи на доброто, но все по-често се превръща в удобно средство за налагане на тоталитаризъм
Игуменът на германския манастир „Света Троица“ в Буххаген, архимандрит Йоан, дава ексклузивно интервю за германската редакция на СПЖ. Обителта е под юрисдикцията на Българската православна църква. Архимандритът говори за духовните опасности на дигиталната епоха и ролята на Православието в съхраняването на народната идентичност. Според него интернетът не само улеснява връзките, но и носи заплаха от зависимост, демонизация и контрол. „WWW означава 666“ – припомня той – „и твърде много хора са оплетени в тази мрежа“. Монахът подчертава, че Православието е не просто учение, а живот в Бога и с Бога. Той защитава митрополит Лонгин като истински изповедник на вярата. „Дяволът мрази всичко красиво и добро – затова атакува Църквата“, казва архимандрит Йоан. Според него само чрез духовно пробуждане и вярност към Свещеното Предание народите могат да оцелеят. „Истинският живот е възможен само в Бога“ – заключава той.

- Последното интервю с Вас бе преведено на много езици и разпространено на уебсайтовете на клоновете на Съюза на православните журналисти в различни страни (включително и в България). Подобно нещо доскоро едва ли би било възможно с такава бързина. Днес нашето време се нарича „цифрова епоха“, в която информацията се разпространява много по-бързо и може да повлияе на големи групи от хора. Смятате ли, че православните християни трябва да вървят в крак с времето в това отношение? И какви опасности могат да се крият зад това развитие?
- Въпросът не е лесен. От една страна, интернет позволява много неща, които преди бяха трудно постижими. Комуникацията се улеснява, но и се променя. За научни изследвания, например, интернет предлага сравнително удобен достъп до информация и източници. Много млади хора намират пътя към Православието чрез интернет. Това, разбира се, е положително. От друга страна, днес някои неща вече не са възможни без интернет – дори данъчната декларация за нашия манастир не може да бъде подадена без него. Преди 20–30 години хората можеха да вършат всичко необходимо и без интернет; днес това е станало невъзможно. В този смисъл, това развитие ни е наложено.
Интернет се превръща в удобно средство за налагане на тоталитаризъм
Тук се проявява и другата страна. В интернет младите хора се сблъскват с ужасни картини, насилие, омраза, престъпления, порнография и прикрита или явна демония и сатанизъм. Това причинява сериозни психически увреждания и неправилно развитие. Интернет/мобилната зависимост също е сериозен проблем, задълбочен от съвременните смартфони, таблети и други устройства. Много хора прекарват 70–80 и повече часа седмично в интернет. Къде остава истинският живот? Къде е мястото и времето за духовно развитие? Интернет може да бъде и унищожител на живота. Прочетено в еврейски числови стойности, WWW означава 666 – числото на Антихриста. Много хора са прикрепени към интернет като мухи към паяжина. Който е „онлайн“, е „на повод“ – но на кого? Това е въпросът, който трябва да си зададем.
Става дума не само за психическа зависимост, но и за опасността от все по-нарастващо наблюдение, контрол и тотално следене – от което в крайна сметка не може да ни предпази нито един закон за защита на личните данни. Мрежата винаги работи в две посоки. Всеки, който разполага с необходимата технология – било то държави, тайни служби или мафиотски структури – има пълна свобода на действие. Така интернет се превръща в удобно средство за налагане на тоталитаризъм.
Които искат да останат духовно и психически здрави, бих препоръчал от духовна гледна точка: спазвайте максимално въздържание от интернет
Разбира се, може да се изтъкне, че всичко зависи от начина, по който използваме мрежата. Медиите са амбивалентни, както всичко в този свят. Можем да се опитаме да използваме мрежата като средство за обективна информация. Но още от самото начало медиите са били използвани и за манипулация. Като православни християни имаме право на истина и достоверност. Ето защо е необходимо ясно разграничение. Но кой притежава тази способност? Можем ли да я очакваме от 10-годишни деца? Родителите носят особена отговорност за здравословното развитие на децата си.
И още нещо, което често се пренебрегва: не сте ли забелязали, че след само два часа пред компютъра молитвата ви се отдава по-трудно? Не казвам, че изобщо не можете да се молите, но нещата са различни. Достъпът до по-дълбоките нива на сърцето става по-труден; всичко остава по-скоро във външния човек. За мен като монах това е важно наблюдение.
Накратко: на онези, които искат да останат или да станат духовно и психически здрави, бих препоръчал от духовна гледна точка: спазвайте максимално въздържание, поставяйте ясни времеви граници и правете целенасочен избор на съдържание, винаги водени от духовна разсъдителност.
- Споменахте, че сте посетили манастира в Банчени и говорихте с похвала за митрополит Лонгин. Днес той върви по кръстния си път заради вярата. Той трябваше да погребе сина си, загинал във войната, което се отразява на здравето му. Какво бихте искали да пожелаете на него и на всички, които днес страдат в Украйна?
- Пожелаваме на него, на игумен Севастиан, на братството и на всички православни вярващи да бъдат укрепени от Бога и да устоят в тези времена на изпитания, и Бог да „съкрати дните“ (Мат. 24:22). И нека престанат притесненията, преследванията, злонамерените клевети и зловещите показни процеси. Този изповедник е извършил чудно дело: прекрасният манастир, сиропиталищата, цялата тази красота и доброта.
Митрополит Лонгин се ангажира активно със защитата на Свещеното Предание (включително във връзка с т.нар. „Събор на Крит“). Ясно е, че има завистници, клеветници и нападения – дори в нормални времена, а още повече по време на война и политически сътресения. Защото дяволът мрази всичко красиво и добро, всичко, което идва от Бога. Фактът, че този човек е подложен на такива атаки, е доказателство, че е истински.

- В последното си интервю казахте, че православието е единственото, което още може да се противопостави на Сатаната в Европа. Логично е да се каже, че колкото повече православни има в Германия, толкова по-добре за страната. Но днес в много бивши православни страни има война и безредици. Какво можем да предложим на една католическо-протестантска страна, когато погледнем към ситуацията в Украйна, Русия, Сърбия и т.н.?
- Германия отдавна е в значителна степен дехристиянизирана – духовно фрагментирана, без опора и безпомощна, изложена на всичко и всички. Вярващите са малцинство и мнозина отдавна не намират в съществуващите институции онова, което в истинския смисъл на думата може да се нарече Църква.Що се отнася до православните страни и църковните територии: къде другаде би действал по-ожесточено дяволът, ако не в истинската Църква? С какво друго би се борил по-яростно, ако не с Пътя, Истината и Живота? Преследванията и объркванията в православните страни и в Православната църква – и тук, в Германия, и по целия свят – не са аргумент срещу Православието. Напротив, именно чрез своята вярност към Свещеното Предание, Православието ни позволява да разпознаем и съхраним дадените от Бога основи на живота, да се свържем най-дълбоко с вечния Източник на битието – Светата Троица – и да живеем, действаме и творим в съгласие с божествения образ. Слава Богу, Православието е съхранило до днес първохристиянското тайнство – особено в монашеството, както имах възможност да преживея на Света гора Атон.
Православната еклесиология не само съхранява Преданието, но и защитава идентичността на народите, свързана е с езика, духа и културата на народите
Православната еклесиология също не е универсалистична, както при Римокатолическата църква, а евхаристийна – произлизаща от тайнството. Тя не само съхранява Преданието, но и защитава идентичността на народите. Тя не е глобална унитарна институция, а се свързва с езика, духа и културата на народите, реализирайки се в автокефални и автономни църкви. Така имаме Гръцка, Руска, Българска, Грузинска, Сръбска, Американска и др. православни църкви. Много народи, чиито държави са били разрушени и векове под чуждо владичество – като гърците, българите и други – са оцелели благодарение на Православната църква, която е съхранила духа, културата и езика им и ги е пренесла през времената на потисничество. Това свидетелства за благодатната Божия сила и за синергията между човешкото усилие и божествената благодат.
Ако се случи чудото – достатъчно хора „обичат Бога с цялото си сърце, с цялата си душа и с целия си ум“ (Мат. 22:37; Лук. 10:27), „се родят отново от Духа“ (Йоан 3:3) и живеят според това – тогава и германският народ може да бъде съхранен и прероден.
Но то трябва да бъде истинско. Спасение от бедствието има само, ако е основано на Бога и идва от Него. Няма истински живот в лъжата или под властта на лъжата. Нашият патриарх, Негово Светейшество Даниил, каза в речта си при интронизацията: „Хората трябва да се научат отново да различават лъжата от истината.“ Той посочи болезнената рана на съвременното медийно общество.
Чудното е, че Православието не е просто абстрактно учение, законничество или морал, не е просто „конфесия“, а съдържа в себе си богочовешкото тайнство. То надхвърля всичко, което можем да научим, знаем или направим. Не случайно Христос казва: „Аз съм пътят, истината и животът.“ Истината е Самият Христос – Очакваният, Ипостасът на Бога, както свидетелства свети Йоан в началото на Евангелието си. Затова всичко зависи от връзката, верността и единението с Него. Православието не е система, а живот от Бога и за Бога – съществуване в Бога.
Най-високата похвала, която свети Дионисий Ареопагит отправя към своя старец Иеротей, е, че той „не само е преподавал светите неща, но и ги е претърпял“. Какво бих могъл да кажа за тайнството на Тялото Христово? Извинете, но тук не може да има компромис. Всички думи, мисли и представи са недостатъчни пред лицето на Божието присъствие.
В този смисъл е вярно, че единствената надежда за тази страна е достатъчно хора да се събудят от измамата и парализата, да познаят вечната истина и да се обединят в Бога в дълбините на своето битие, така че и този народ да стане тяло Христово.
Христос възкръсна – Наистина възкръсна!
Редакцията на СПЖ изказва сърдечна благодарност за интервюто и призовава читателите да подкрепят финансово германския православен манастир „Света Троица“ в Буххаген:
Нашата църква се нуждае от покрив!
Платформа за дарения: https://gofund.me/1b439fbc
За изграждането на манастирската църква: https://www.kirchenbau.org

